Recensie: Schaduwkinderen (Linda Jansma)

Naam: Schaduwkinderen

Auteur: Linda Jansma

Serie: Cirkel van het Kwaad (1)

Uitgeverij: De Crime Compagnie (november 2016)

Genres: Thriller, Misdaad

Aantal bladzijden: 352

Wat is er twintig jaar geleden precies gebeurd? Jules’ herinneringen aan die avond zijn vaag, het enige wat ze weet is dat haar vader dood is. Haar broer is veroordeeld voor de moord, maar Jules gelooft in zijn onschuld. Of spelen er dingen waar zij geen weet van heeft? Terwijl ze verbeten blijft zoeken naar antwoorden, stort ze zich op haar werk als officier van justitie en krijgt ze te maken met een zenuwslopende zaak die ze moet zien op te lossen voordat er meer slachtoffers vallen.

Jules krijgt de leiding over het politieonderzoek naar de dood van een man en een kind die zijn omgekomen bij een auto- explosie. Vrijwel meteen beseft Jules dat er veel meer aan de hand is. Als korte tijd later een tweede explosie volgt, bijt ze zich nog steviger vast in de zaak. Wanneer haar ex – journalist Harry Simones – zich er heimelijk mee gaat bemoeien, brengt hij Jules onbedoeld in gevaar.

Schaduwkinderen is het eerste deel in de serie ‘Cirkel van het Kwaad’ van Linda Jansma. Het is inmiddels al haar 9de thriller en de verwachtingen liggen dan ook best wel hoog. Maar deze verwachtingen weet ze zeker waar te maken met een spannend verhaal waarbij je continu op het puntje van je stoel zit.

Je leest het verhaal vooral uit de perspectieven van Jules en Harry. Je komt over beide personages het een en ander te weten over hun privéleven. Ze zijn realistisch, sympathiek en hebben voldoende diepgang om ervoor te zorgen dat je een band met ze opbouwt, waardoor het verhaal extra hard aankomt bij de lezer! Ondanks de verschillende perspectieven wordt er door Linda Jansma een goed samenhangend verhaal gecreëerd.

In Schaduwkinderen wordt een erg heftig, maar zeer actueel thema besproken: terrorisme en de vluchtelingen. Het is geen lichte kost die je als lezer voorgeschoteld krijgt en Schaduwkinderen heb je daarom ook niet in een dag gelezen! Het heeft tijd nodig om alles dat er gebeurd te laten bezinken. Je moet rustig over alles na kunnen denken en daarvoor leg je het boek af en toe aan de kant. Dat is helemaal niet erg, je moet soms gewoon even op adem komen!

“Er was niemand die hen miste, niemand die het kon schelen dat ze in het niets verdwenen, als schaduwen die oplosten bij het ondergaan van de zon.” – blz. 221

Wat een erg goed element in het boek is, is dat bijvoorbeeld de processen-verbaal letterlijk worden weergegeven. Daarnaast schuwt Linda Jansma er niet voor om gruwelijke beschrijvingen te geven van de lijken tijdens de lijkschouwing! Dat is interessant voor de lezer en hierdoor wordt alles wel erg realistisch vormgegeven! Het zou zomaar een zaak uit het nieuws kunnen zijn die je op de voet volgt. Het roept daardoor ook vragen op: wat als er morgen echt een aanslag in Nederland wordt gepleegd? En wat als kinderen het doelwit zijn? Engeland, Frankrijk, Spanje etc. zijn ons al voorgegaan, dus wanneer is Nederland het doelwit van terrorisme? Linda Jansma weet de nodige angst bij de lezer op te roepen en dat is knap!

Naast de zaak waar Jules mee bezig is loopt er ook een verhaallijn door het boek over haar persoonlijke leven. Haar broer zit vast voor de moord op hun vader. Langzaamaan kom je hier meer over te weten. Doordat je af en toe een stukje uit het verleden van Jules leest, maar ook omdat Harry op zoek gaat naar informatie over de zaak. Hij wil weten wat er in Jules omgaat, hij wil haar kunnen begrijpen. Linda Jansma weet het verleden en het heden op een mooie manier met elkaar te verweven in Schaduwkinderen.

Er is geen enkel moment dat je door hebt hoe het verhaal precies in elkaar steekt. Er gebeurt elke keer wel weer iets onverwachts. Hierdoor zit er spanning in het verhaal vanaf het begin tot het einde. Daarnaast weet Linda Jansma wel hoe ze een boek moet eindigen zeg! Wat een cliffhanger! Je verlangt meteen naar het volgende boek: Uitverkoren! Gelukkig staat die al in mijn kast en kan ik meteen doorlezen! Schaduwkinderen is echt een aanrader voor de liefhebbers van crime-boeken!