Recensie: Schaduw van de Vos (Julie Kagawa)

Titel: Schaduw van de Vos

Serie: Schaduw van de Vos (1)

Auteur: Julie Kagawa

Uitgeverij: HarperCollins (25 september 2018)

Aantal bladzijdes: 416

Prijs: €15,-

Eens in de duizend jaar krijgt iemand de kans de grote Kamidraak aan te roepen en een wens doen. Maar dat kan alleen als je in het bezit bent van een geheimzinnige eeuwenoude perkamentrol. De nieuwe tijd is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen…
Yumeko is een meisje met een gevaarlijk geheim. Ze is een shapeshifter, iemand die van gedaante kan verwisselen, iets wat niemand mag weten. In de tempel waar ze is opgegroeid, is ze veilig, tot de tempel op een dag in brand wordt gestoken en alle bewoners in de vlammen omkomen. Behalve Yumeko. Zij kan nog net op tijd ontsnappen, mét de grootste schat van de tempel: een stuk van de eeuwenoude perkamentrol. Yumeko weet nu wat haar te doen staat. Tegen iedere prijs moet ze de rol in veiligheid brengen, zelfs als ze daarvoor haar leven op het spel moet zetten.

Schaduw van de Vos van Julie Kagawa is een prachtig magisch en fantasierijk verhaal. Het is voor het grootste gedeelte gebaseerd op verschillende Japanse mythes en legendes. Er komt van alles in dit verhaal voor: Kitsune, Oni, Yokai, Geesten, Waarzeggers, Bloemagie, niks is gek genoeg. Dit maakt het verhaal ontzettend veelzijdig. De ene mythe is nog niet tot leven gekomen en de lezer bevindt zich alweer in de volgende.

De worldbuilding in Schaduw van de Vos is dan ook geweldig. Julie Kagawa heeft overal aan gedacht en beschrijft alles tot in de kleinste details. Ze gaat ook vaak in op het verleden en door dat er bij te betrekken geeft ze ontzettend veel verschillende lagen aan het verhaal. Haar schrijfstijl is verder heel visueel waardoor je de personages, de draken, de kitsunes, het bos en de dorpjes letterlijk voor je ziet! Julie Kagawa weet de lezer op uitmuntende wijze onderdeel te maken van Schaduw van de Vos.

Omdat het verhaal gebaseerd is op Japanse mythes en legendes komen er veel onbekende woorden in het verhaal voor. Toch weet Julie Kagawa dit begrijpelijk te maken voor iedereen die het boek leest. Ze doet dit op zo een goede manier dat het totaal niet opvallend is dat ze de vertaling van een woord geeft. Daarnaast zit er achterin het boek ook een hele handige woordenlijst waar je altijd even naartoe kan bladeren als je vergeten bent wat een woord betekent. In Schaduw van de Vos is dit zeker een must!

“Angst was het eerste waar mijn lichaam van was gezuiverd; het was de gevaarlijkste emotie van allemaal. Angst, zo had mijn sensei me geleerd, was simpelweg de afkeer van pijn en lijden.” – p. 45

Schaduw van de Vos wordt vooral uit 2 verschillende perspectieven verteld. De eerste is die van Yumeko. Zij is een halve Kitsune en heeft haar hele leven in een tempel gewoond. Hierdoor is ze erg schattig, maar ook een beetje naïef. Ze vertrouwt iedereen en ziet altijd het goede in mensen. Naarmate het verhaal vordert groeit Yumeko mee. Ze ontdekt meer van de wereld en probeert iedereen die ze tegenkomt zo goed mogelijk te helpen.

Het tweede perspectief is die van Tatsumi, een samoerai van de schaduwclan. Hij is zijn hele leven getraind om geen emoties te voelen en mag geen banden aan gaan met andere mensen. Maar dan ontmoet hij Yumeko en zij laat hem zien dat er wel liefde in de wereld is. Langzaam stelt hij zich vaar haar open en begint haar te vertrouwen. Doordat en Tatsumi en Yumeko groeien wordt er voldoende diepgang aan het verhaal gegeven! En nog belangrijker; beide personages sluit je in je hart.

”Wees niets. Je bent geen persoon, je bent een wapen. Een wapen voelt niet. Een wapen heeft geen emoties die in de weg zitten of vertragen. Voel niets. Betreur niets. Je bent slechts een schaduw, leeg en zinloos. Je bent niets.” – p. 226

Schaduw van de Vos van Julie Kagawa is één van mijn favoriete Young Adult boeken uit 2018. Dit boek bevat alles wat een goede YA Fantasy zou moeten bevatten. Het is origineel, verrassend, spannend en sleurt je mee in de wereld van Kitsunes en Samoerais. Schaduw van de Vos blaast de lezer omver en blijft nog dagen in je hoofd rondspoken. Kom maar op met het vervolg!