Recensie: Scarlet (Marissa Meyer)

Auteur: Marissa Meyer

Serie: The Lunar Chronicles (2)

Uitgeverij: Blossom Books (februari 2017)

Genre: Sciencefiction, Fantasy, Young Adult

Aantal bladzijdes: 424

Prijs: € 15,-

Cinder is gevangen genomen in het paleis in Nieuw-Beijing en zal alles op alles moeten zetten om te ontsnappen en te ontkomen aan koningin Levana. Ondertussen is aan de andere kant van de wereld Scarlet Benoit uit Frankrijk op zoek naar haar verdwenen grootmoeder. Scarlet ontdekt dat zij veel verborgen hield, en dat haar geheimen levensgevaarlijk zijn. Straatvechter Wolf lijkt de enige die Scarlet kan helpen, ook al zegt haar instinct dat ze hem niet kan vertrouwen.

Als de zoektocht van Scarlet en Wolf hen uiteindelijk bij Cinder brengt, blijkt dat ze elkaar veel meer nodig hebben dan ze ooit konden vermoeden. Het is oorlog op Aarde, en koningin Levana is meedogenloos – en op zoek naar hen.

Na het lezen van Cinder kon ik natuurlijk niet wachten om te beginnen in het volgende boek uit The Lunar Chronicles, Scarlet. Wat een geweldig boek was Cinder, ik heb er echt van genoten (ik heb het boek dan ook beoordeeld met 5 sterren)! Maar hierdoor lagen de verwachtingen voor het tweede deel natuurlijk erg hoog en het is dan ook de vraag of Marissa Meyer hieraan kan voldoen!

Zoals je misschien al verwacht is Scarlet gebaseerd op het sprookje van Roodkapje. Maar toch is het verhaal heel anders en lijkt het eigenlijk helemaal niet op het originele sprookje, behalve dan dat de personages overeen komen! Ik vind het echt heel erg knap dat Marissa Meyer een hele andere betekenis aan een sprookje kan geven, maar toch ook een vleugje van de oude charme erin verwerkt! Dat maakt The Lunar Chronicles verrassend, origineel en verfrissend.

“Als hij loog, dan was hij een van de mannen die haar grootmoeder had ontvoerd. Hij was wreed. Hij was kwaadaardig. Hij verdiende een kogel in zijn kop. Maar hij was ook haar enige aanknopingspunt.” – p. 112

Scarlet gaat verder waar het verhaal het vorige boek is geëindigd. Cinder weet uit de gevangenis van Nieuw-Beijing te ontsnappen, maar dat doet ze niet alleen. Samen met Thorne slaat ze op de vlucht en gaat op zoek naar Michelle Benoit. Ondertussen ontmoet Scarlet Wolf in een café, waarna hij aanbiedt om te helpen bij het vinden van haar grootmoeder, die ontvoerd is. Het is erg verrassend en verfrissend om het verhaal van Cinder verder te lezen en tegelijkertijd kennis te maken met Scarlet. Uiteindelijk komen de verhalen van Cinder en Scarlet op een mooie manier bij elkaar en dat is een erg originele twist van Marissa Meyer.

Net als Cinder en Kai sluit je Scarlet en Wolf direct in je hart! En ik moet stiekem bekennen dat ik Wolf eigenlijk leuker vind dan Kai. Hij heeft een lekker ruig uiterlijk, heeft een klein hartje, is mysterieus en is een echte anti-held. Daar heb ik een echte zwak voor en ik ben er gewoon gek op! Vanaf het allereerste moment dat ik over Wolf las dacht ik meteen: ja, hij is mijn favoriete mannelijke personage uit The Lunar Chronicles! Hoewel Thorne ook een erg leuk karakter heeft, lekker bijdehand met een vleugje humor! Marissa Meyer weet elk personage gewoon een eigen karakter te geven, zonder dat het geforceerd aanvoelt. Top dus!

“Zijn stem verraste haar, niet door hard of ruig te klinken zoals ze had verwacht, maar juist heel zacht en aarzelend.” – p. 16

Net als Cinder zit ook Scarlet vol met verrassende wendingen. Bij Cinder zag ik er een aantal nog wel aankomen, maar bij Scarlet was dit totaal niet het geval. Deze plottwists zorgen er echt voor dat je het boek in een mum van tijd uit hebt (in twee dagen, oeps!). Het was gewoon een super spannend verhaal waar je alles van wil weten. Hierdoor kan je het boek gewoon moeilijk aan de kant leggen!

In Scarlet zitten ook veel meer sciencefiction/fantasy momenten dan in het vorige deel. Cinder leert namelijk om haar luniare gave te gebruiken en daarnaast reizen de personages best vaak in een ruimteschip! Je wordt steeds verder deze prachtige wereld ingetrokken, waar je eigenlijk wel zou willen wonen! Wel ben ik nog steeds erg benieuwd naar Luna, maar dat zal vast wel komen in de volgende delen!

Scarlet eindigt met een vastberaden Cinder, die koningin Levana wil verslaan! Een lekkere cliffhanger waardoor je meteen door wil gaan lezen in het derde deel van The Lunar Chronicles, Cress. Gelukkig ligt die al klaar!