Recensie: S.T.A.G.S. (M.A. Bennett)

Titel: S.T.A.G.S.

Auteur: M.A. Bennett

Uitgeverij: Meis & Maas (27 oktober 2017)

Genre: Thriller, Young Adult

Aantal bladzijdes: 304

Prijs: € 17,99

Greer MacDonald studeert aan St. Aidan the Great School (S.T.A.G.S.), een privéschool waar tradities hoog in het vaandel staan. Greer is een buitenbeentje, totdat ze samen met twee andere scholieren wordt uitgenodigd voor een weekend weg met de Middeleeuwers: de elite-club van de school. Het weekend belooft er een te worden waarin bloedsport centraal staat. Wat Greer en de andere genodigden niet weten is dat de Middeleeuwers liever op hen jagen dan op dieren…

S.T.A.G.S. is door M.A. Bennett opgedeeld in vier delen: S.T.A.G.S. (I), Jagen, Schieten, Vissen, S.T.A.G.S. (II). In het eerste deel van het verhaal ontvang je heel erg veel informatie over de school, Greer, haar vader, Shafeen, Chanel en de Middeleeuwers. De lezer wordt dus niet meteen in het diepe gegooid maar maakt, voordat het verhaal echt begint, eerst kennis met alles en iedereen. Het verhaal komt hierdoor weliswaar langzaamaan op gang, maar toch begrijp je de gedachtegangen van de Middeleeuwers beter. En het is meteen duidelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Hier heeft M.A. Bennett dus zeker goed aan gedaan!

“De zwarte letters dansten voor mijn ogen. Ik had het toen al door moeten hebben. Jagen schieten vissen. Het klonk als een grap, zo zonder komma’s of uitleg. Maar de Middeleeuwers maakte geen grappen […]” – p.34

De schrijfstijl van M.A. Bennett is erg prettig en je vliegt door het boek heen! Ik had er maar twee dagen voor nodig om het uit te lezen! S.T.A.G.S. is geschreven vanuit de ik-vorm en in de verleden tijd (niet iedereen zal hiervan houden, maar ik vond het geweldig!). Greer vertelt aan de lezer wat er allemaal is gebeurd tijdens het weekendje weg met de Middeleeuwers. Het is leuk dat ze ook af en toe direct tot de lezer spreekt. Hierdoor voel je jezelf betrokken bij het verhaal en bouw je sneller een band op met Greer. Ze is erg slim, maar ook heel naïef. Soms wil je haar echt een schop onder haar kont geven, omdat het zo duidelijk is hoe het in elkaar steekt!

Waar ik mij een klein beetje aan stoorde waren de oneindige verwijzingen naar films. Begrijp me niet verkeerd in het begin vond ik het echt heel erg leuk. De meeste films had ik gezien en daardoor kon ik meteen een beeld van de situatie vormen in S.T.A.G.S. en ook leerde je Greer hierdoor beter kennen, ze heeft namelijk een hele grote liefde voor films. Maar je kunt het ook overdrijven en dat deed M.A. Bennett een beetje. Zoals ze soms zeggen ‘Less is More’ en dat geldt zeker in dit geval. Af en toe had het boek meer diepgang gehad als de auteur zelf de situatie beschreven had. De verwijzing naar de film ‘Sherlock Holmes’ was dan wel weer geweldig en zorgde ervoor dat het einde van het boek een totaal andere betekenis kreeg: Is S.T.A.G.S. een stand-alone? Of toch het begin van een serie?

“Aan zijn verweerde kop kon je met geen mogelijkheid opmaken hoe oud hij was – hij leek op die gast uit Guardians of the Galaxy, die ene die in werkelijkheid een soort van boom is.” – p. 51

M.A. Bennett zorgde zeker voor een redelijk goede onderliggende spanning in S.T.A.G.S. De Middeleeuwers zijn iets van plan en je hebt natuurlijk wel door dat het iets met Jagen Schieten Vissen te maken heeft, maar er is nog iets waar de lezer zijn vinger niet helemaal op weet te leggen. De Middeleeuwers hebben een geheime agenda, dat merk je als ze heel hysterisch reageren wanneer ze erachter komen dat Greer in de bibliotheek is geweest. Welk duister geheim hebben ze daar verborgen? Waar mag Greer niet achterkomen? Uiteindelijk was dit erg verrassend en had ik totaal niet aan deze mogelijkheid gedacht. Helaas was ik er wel al vrij snel achter wie het weekendje niet zou overleven, waardoor een gedeelte van de spanning wegebde. Je had niet meer het gevoel van “oh god, wie overleeft het weekend niet”. Maar toch ben je wel heel benieuwd hoe er bij elke bloedsport op mensen ‘gejaagd, geschoten of gevist’ zal worden. Vooral het laatste onderdeel van het weekend vond ik erg origineel, spectaculair en verrassend goed uitgewerkt!

Al met al is S.T.A.G.S. van M.A. Bennett een goede en bij vlagen spannende (niet bloedstollend spannend) YA-thriller en past zeker goed bij de doelgroep. De auteur weet in een originele setting een redelijk verrassend verhaal neer te zetten met S.T.A.G.S.! Wie wil er nou niet over een dodelijk weekend lezen waarbij er op echte mensen gejaagd, geschoten en gevist wordt?! En wie weet kunnen we ooit nog een vervolg verwachten!