Recensie: Rood, wit & koningsblauw (Casey McQuiston)

Titel: Rood, wit & koningsblauw

Auteur: Casey McQuiston

Uitgeverij: Zomer & Keuning (15 juli 2020)

Genre: New Adult, Feelgood

Aantal bladzijdes: 400

Prijs: €15,99

Deze heerlijke romcom gaat over Alex, zoon van de Amerikaanse president, en Henry, Britse prins. Meteen zodra zijn moeder wordt verkozen tot president, wordt Alex Claremont-Diaz gebombardeerd tot Amerikaanse royalty: hij is knap, charismatisch en nog intelligent ook. Het publiek vreet hem op. Eén probleempje: Alex ligt in de clinch met een échte prins, Henry, aan de andere kant van de grote plas. En als de tabloids daar lucht van krijgen, worden Alex en Henry gedwongen om te doen alsof ze het goed hebben gemaakt. Maar wat begint als een nepvriendschap, groeit uit tot iets diepers en veel gevaarlijkers. Kan liefde de wereld redden? Ook als die liefde er anders uitziet dan verwacht?

Rood, wit & koningsblauw is het debuut van Casey McQuiston en iedereen had het erover op Instagram. Dit trok natuurlijk mijn aandacht, plus het feit dat het boek gewoon een geweldige cover heeft! Ik kon niet wachten om Rood, wit & koningsblauw te gaan lezen en ik kan jullie verklappen: WAUW! Dit verhaal is lief, schattig en hartverwarmend.

Ik ben gek op verhalen waarin vijanden uiteindelijk elkaars geliefden worden en daarom is Rood, wit & koningsblauw perfect voor mij. Het is heerlijk om de chemie te voelen tussen Alex en Henry, terwijl ze elkaar (zogenaamd) haten.  Maar als lezer weet je natuurlijk wel beter, de seksuele aantrekkingskracht tussen deze mannen is al snel sky high en de erotische scènes zorgen voor rode wangen tijdens het lezen. Casey McQuiston weet deze overgang heel soepel te laten verlopen. En beschrijft de struggles van Alex en Henry goed en realistisch.

Rood, wit & koningsblauw van Casey McQuiston is dus zo een boek die de lezer genadeloos opslokt en meeneemt in een geweldig liefdesverhaal, maar waarin wel ook serieuze zaken aan bod komen. Casey McQuiston beschrijft namelijk ook de obstakels waar Alex en Henry tegen aanlopen, omdat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. Niet iedereen accepteert dit even makkelijk, maar uiteindelijk is Rood, wit & koningsblauw wel een echt feelgood en ik denk dat, dat wel genoeg zegt.

“Gezworen vijanden die gedwongen worden vrede te sluiten om de spanningen tussen hun landen te verminderen? Dat heeft wel iets Shakespeareaans.” – p. 34

Voor mijn gevoel moest Rood, wit & koningsblauw wel een beetje op gang komen in het begin. Casey McQuiston vertelt behoorlijk veel details en die zijn niet altijd allemaal even interessant voor het verhaal (ook komt er aardig wat Amerikaanse politiek in het verhaal voor). Gelukkig kan je daar wel een beetje overheen lezen, want Alex en Henry zijn gewoon allebei zo cute! Hun karakters zijn heel erg verschillend, maar vullen elkaar perfect aan. Ook worden ze voldoende uitgediept doordat je meer te weten komt over wat ze allemaal hebben meegemaakt in het verleden.

Rood, wit & koningsblauw zorgt er regelmatig voor dat er een lach op je gezicht verschijnt. Niet alleen omdat de liefde tussen Alex en Henry zo onwijs schattig is en je ze de wereld gunt, maar ook omdat Casey McQuiston een heerlijk gevoel voor humor heeft en dat in het verhaal verwerkt. Het is geweldig hoe ze elkaar in hun e-mails noemen en hoe ze met elkaar omgaan! Af en toe is het ook lekker grof. Zoals je misschien wel merkt; ik heb genoten van dit boek.

Oke, ik kan nog 100 a4’tjes over Rood, wit & koningsblauw van Casey McQuiston vol schrijven, maar dat ga ik niet doen. Ik denk dat het wel duidelijk is dat je dit boek gewoon moet gaan lezen. Ik verzeker je voor 100% dat Uwe Koninklijke Geilheid (Oeps.. Hoogheid natuurlijk) en de First Son je hart gaan veroveren. En dan rest mij nog een ding te zeggen: WAAR BLIJFT DE VERFILMING VAN ROOD, WIT & KONINGSBLAUW?!

Deze recensie is onderdeel van de Rood, wit & koningsblauw-blogtour, georganiseerd door Zomer & Keuning! Eerder heb je al een recensies kunnen lezen bij Met Marthe, Bookstamel, Samantha’s boekenhoekje, Favorites, Kwante in Wonderland, Tussen de boeken, Boekleven, Veronique’s boekenhoekje en Judithblogtsolo! Bij deze sluit ik deze ontzettend toffe blogtour af. Ik hoop dat jullie ervan gaan genieten. Je kan HIER alles terug zien!