Recensie: Robijnmaan (Nadine Stenglein)

Serie: Vampieren & Demonen (1)

Auteur: Nadine Stenglein

Uitgeverij: Uitgeverij Macc (6 juni 2018)

Aantal bladzijdes: 322

Prijs: €18,95

Een verboden liefde door de eeuwen heen.

Sinds mensenheugenis zijn zielenwachters op jacht naar terugkomers, die de zielengroei van de mensen verstoren en hun zielen willen stelen, om ze voor hun doelen te misbruiken of ze in hun gelijken te veranderen… en ze zo in de verdoemenis te storten.

De jonge Faye heeft, zolang ze zich herinneren kan, wonderlijke dromen, waarin steeds dezelfde jongeman voorkomt. Ze voelt, dat iets haar met de geheimzinnige droomman verbindt en laat zich onder hypnose brengen om zodoende meer over haar beangstigend realistische dromen en over de onbekende te ontdekken. Faye vermoedt echter niet, wat ze daarmee in gang zet – want de man van haar dromen bestaat echt, en haar liefde voor hem begeleidt Fayes ziel al door de eeuwen heen. Maar hij is niet zoals zij, maar een onsterfelijke vampier. De voor Faye verantwoordelijke zielenwachter doet er alles aan om deze liefde te vernietigen, want een verbond tussen mens en vampier is taboe.

Faye doorbreekt de regels echter en gaat de strijd om haar ziel aan.

Regelmatig, zeker in het begin van het verhaal, weet je niet wat werkelijkheid is en wat niet in Robijnmaan. Faye droomt en deze dromen worden zo levensecht weergegeven dat de lezer soms niet door heeft dat Faye aan het dromen is. In haar dromen is de steeds terugkerende factor de jongen, met de naam James. Ze ziet hem steeds in een ander leven en beseft al snel dat hij erg belangrijk voor haar is! En dan ontmoet ze hem in het echt. Is ze gek geworden? Of blijkt de man uit haar dromen echt te bestaan?

Robijnmaan van Nadine Stenglein is dus erg mysterieus. Vanaf het begin zit de lezer met vragen. Wat is er aan die hand? Wie of wat is Faye? Wat betekenen haar dromen? Wie of wat is James? Hebben ze al eerder geleefd? Deze vragen worden langzaam beantwoord, waardoor je geïntrigeerd blijft doorlezen en het boek bijna niet aan de kant kan leggen. Nadine Stenglein weet op uitmuntende wijze de aandacht van de lezer te pakken en niet meer los te laten totdat het boek uit is.

Nadine Stenglein heeft een onwijs mooie schrijfstijl. Naast het feit dat ze prachtige zinnen vormt, neemt ze je vanaf het begin meteen mee in de wereld van Faye. Ze schrijft heel erg beeldend en Robijnmaan speelde zich als een soort film voor mijn ogen af. Ik zag voor me hoe de maan rood kleurde, hoe Faye door haar vorige levens reisde (waar bij elk tijdperk de juiste sfeer werd beschreven) en ik voelde wat Faye voelde! Nadine Stenglein weet in Robijnmaan dus de onbereikbare liefde en de gevoelens die daarbij komen kijken mooi te beschrijven!

Misschien ben jij door deze James, door de grote liefde die jullie schijnbaar in jullie vorige leven met elkaar gedeeld hebben, nog zo sterk met je vorige leven verbonden, dat jouw onderbewustzijn dit in dromen weerspiegelt.” – p. 59

Ergens deed Robijnmaan mij wel een beetje denken aan de Fallen-serie van Lauren Kate en was het niet helemaal origineel. Het principe over zielen die door verschillende levens reizen komt daar ook in voor, maar de uitwerking is wel anders. Nadine Stenglein heeft er namelijk haar eigen draai aangegeven doordat er vampieren, zielenwachters en fenomenen in voorkomen!

Wat ik niet zag aankomen en voor mij echt als een verrassing kwam, was het feit dat Faye een onverwachte vijand had. Dit was echt een goede plottwist die het verhaal een mooie wending gaf en het verhaal naar het volgende level tilde. Er was niet één vijand, maar het waren er twee. Dit maakte Robijnmaan nog spannender dan het al was.

Hoewel Robijnmaan tot de Vampieren & Demonen-serie van Uitgeverij Macc behoort, is het wel echt een stand-alone boek en wordt het verhaal van Faye en James afgesloten. Het einde was mooi, maar ik denk dat het einde sterker was geweest en meer indruk op de lezer had gemaakt als het een andere kant op was gegaan. Nu kwam Faye zwakker over dan dat ze was!

Kortom, Robijnmaan van Nadine Stenglein is een aanrader voor de liefhebbers van vampieren, tijdreizen en onbereikbare liefdes. Het verhaal zit onwijs goed in elkaar en alle puzzelstukjes die worden weggegeven vallen uiteindelijk mooi op zijn plek!