Recensie: Ravenburcht (Ina de Man)

Titel: Ravenburcht

Auteur: Ina de Man

Uitgeverij: Hamley Books (27 oktober 2020)

Genre: Jeugdthriller, Historisch

Aantal bladzijdes: 300

Prijs: € 17,95

Als Kaat hoort dat ze haar zomervakantie op de paardenstoeterij van haar oom en tante door moet brengen, is ze daar niet blij mee. Veel liever was ze met haar ouders meegegaan op hun expeditie naar het Midden-Oosten. Maar als ze voor het eerst de spookachtige burcht ziet die vlakbij de boerderij ligt, wordt ze nieuwsgierig. Als ze met haar nichtje Eva niet ver van de burcht het lichaam van een jonge man ontdekt en een geheim document over de burcht vindt, weet Kaat dat haar vakantie avontuurlijker zal worden dan verwacht.

Kaat en Eva gaan op onderzoek uit. Wat huist er in de geheimzinnige burcht, waarvan alleen de toren nog intact is? Een spook, of is er meer aan de hand? Al snel beseffen de meisjes dat ze in een gevaarlijke situatie zijn beland. Alleen vindingrijkheid en koelbloedigheid kan hen hieruit redden. Lukt het hen het geheim van de burcht te ontsluieren?

Ravenburcht is het debuut van Ina de Man. Het is een jeugdthriller over de nichtjes Kaat en Eva, die samen het mysterie van de Ravenburcht proberen te ontrafelen. Want wat is er daar nou aan de hand? Zeker na het verhaal van Kaats oom raak je nieuwsgierig. Bestaat de geest van de Zwarte ridder echt? Of is het maar een eng spookverhaal..

Ina de Man weet prachtige stukjes geschiedenis uit verschillende tijdperken in het verhaal over Ravenburcht te verwerken. Zo heeft ze het bijvoorbeeld over Nostradamus en Benjamin Franklin! Je kan merken dat Ina de Man hier gedegen onderzoek naar heeft gedaan. Ze weet dan ook moeiteloos de feiten met de fictie te verweven en maakt er een mooi en duidelijk verhaal van. En omdat je de namen uit de geschiedenis herkent wordt Ravenburcht ook een beetje realistisch!

Ravenburcht is dus een leerzaam boek. Niet alleen vanwege de geschiedenis die erin verwerkt zit, maar omdat Ina de Man woorden gebruikt die niet alledaags zijn. Op heel begrijpelijke wijze en zonder er te veel bij stil te staan legt ze deze woorden erg mooi uit aan de lezers. Hierdoor breid je tijdens het lezen van Ravenburcht ook een beetje je woordenschat uit!

“Zwaluwen scheerden hoog over de toppen van de bomen. Ze beschreven ingewikkelde patronen en klommen steeds hoger en hoger. Het is alsof ze wilden flirten met de zon.”

De schrijfstijl van Ina de Man is op veel stukken erg poëtisch en dat is heel mooi, maar in mijn ogen minder geschikt voor een avontuurlijke jeugdthriller. Ravenburcht voelt hierdoor soms meer aan als een literaire roman voor volwassenen. Hoewel het mysterie en het avontuur dat Kaat en Eva samen beleven erg interessant is, zorgt de schrijfstijl ervoor dat het boek hier en daar een beetje langdradig en saai zal zijn voor sommige kinderen. Er zaten net een beetje te veel poëtische stukken in, als het er minder waren geweest was het boek iets toegankelijker geweest.

Vanaf het begin is Ravenburcht een groot avontuur. Van het ontdekken van een lijk tot het oplossen van verschillende mysteries; je vindt het allemaal in dit boek. Ravenburcht moet even op gang komen, maar op sommige momenten maakt Ina de Man het verhaal best wel spannend. Zeker naar het einde toe (dan is er ook minder plaats voor poëtische stukken). In een mooi tempo ontwikkeld het plot zich en wordt alles netjes uitgelegd.

Ravenburcht van Ina de Man neemt de lezer mee in een spannend avontuur. De poëtische schrijfstijl doet af en toe een beetje afbreuk aan de spanning, maar als lezer word je zo nieuwsgierig gemaakt naar de ontknoping dat je Ravenburcht wil uitlezen om dit te ontdekken!

Deze recensie is onderdeel van de Ravenburcht-blogtour, georganiseerd door Hamley Books! Eerder heb je al een recensie kunnen lezen bij Belgiumbibliophile. En morgen verschijnt er eentje bij Birdysboeken. Maar er zullen nog veel meer recensies verschijnen tot eind november! Ik hoop dat jullie ervan gaan genieten.