Recensie: Raak me. Niet (Laura Kneidl)

Serie: Raak me. Niet (1)

Auteur: Laura Kneidl

Uitgeverij: Zomer & Keuning (28 april 2020)

Genre: New Adult

Aantal bladzijdes: 416

Prijs: €18,99

‘Raak me. Niet.’ van Laura Kneidl gaat over de achttienjarige Sage. Op haar verjaardag komt ze aan op de universiteit van Nevada. Ze heeft niets: geen geld, geen huis, geen vrienden. Alleen de droom dat ze opnieuw kan beginnen en kan vergeten wat er thuis in Maine is gebeurd. In Nevada krijgt ze een bijbaantje in een bibliotheek, waar ze haar collega Luca ontmoet. Hij is alles waar Sage bang voor is, met zijn doordringende ogen, tattoos en ruige uiterlijk. Maar Luca is niet wie hij lijkt te zijn en hij laat Sages hart ook op een andere manier sneller kloppen.

Raak me. Niet is het eerste deel van een New Adult duologie, geschreven door Laura Kneidl. Misschien denk je ‘oh, dit wordt een heel zoetsappig verhaal’, maar dan heb je het echt mis. Want Laura Kneidl behandelt best wel heftige onderwerpen in dit boek. Ik wil hier niet al te veel over verklappen vanwege spoilers, maar hierdoor wordt Raak me. Niet realistisch en laat het zien dat het leven niet altijd makkelijk is. Dat je moet doorzetten om je angsten te overwinnen.

Laura Kneidl heeft een fijne, vlotte en beeldende schrijfstijl. Hier en daar wandelt er weleens een cliché voorbij, maar dat is helemaal niet erg in dit boek. Het plot zit namelijk goed in elkaar en het verhaal van Sage komt voor je ogen tot leven. Laura Kneidl houdt het verhaal in het begin erg geheimzinnig waardoor je als lezer lekker een beetje zelf kan puzzelen over wat er nou aan de hand is. Gelukkig wordt dit langzaamaan duidelijk.

Raak me. Niet is een emotionele achtbaan waar je zonder dat je het weet verslaafd aan raakt. Laura Kneidl weet de gevoelens en emoties van Sage namelijk moeiteloos op de lezer over te brengen. Je leest het hele verhaal vanuit haar perspectief en ze vertelt veel over haar verleden, maar houdt dit toch ook een beetje mysterieus. Ze heeft het in ieder geval niet makkelijk, maar is ontzettend sterk en maakt een mooie groei door. Je gaat haar bewonderen om haar doorzettingsvermogen en hoopt dat ze een happily ever after krijgt. Hierdoor blijf je doorlezen, want je wil antwoorden!

“Ieder mens heeft een ander ritme en het duurt een tijdje voor je op elkaar bent ingespeeld. Als je geluk hebt, kom je aan het eind van dat proces in de buurt van perfectie, maar als je wacht tot perfectie uit zichzelf ontstaat, dan kun je lang blijven wachten – misschien wel altijd.” – p. 324

Naast het indrukwekkende verhaal van Sage leren we ook vooral April, Megan en Luca kennen in Raak me. Niet. Iedereen heeft zijn eigen karakter en zeker het laatste personage maakt indruk op de lezer. Hij speelt al snel een belangrijke rol in het leven van Sage en heeft zelf ook het nodige meegemaakt in zijn leven. Ondanks zijn ruige randje is hij eigenlijk een echte softie. Lara Kneidl weet er zeker voor te zorgen dat je van hem gaat houden. Daarnaast wordt de band tussen Sage en Luca rustig opgebouwd.

Raak me. Niet van Laura Kneidl is zo een boek dat even op gang moet komen, maar als je Luca en Sage eenmaal een beetje kent laten ze je niet meer los. Ze zijn als een drugs waar je nooit genoeg van kunt krijgen. Op de een of andere manier werkt hun verhaal gewoon verslavend. Je wil constant meer, dus het is onmogelijk om niet meteen naar het vervolg Verlies me. Niet te verlangen, want die cliffhanger van Raak me. Niet breekt je hart.

Laat Raak me. Niet je verleiden, want voor je het weet heeft Luca je hart veroverd. En dat is iets wat ik je kan garanderen. Zeker de fans van onder andere de boeken After en Begin Again kunnen hun hart ophalen met Raak me. Niet van Laura Kneidl, want dit is een boek dat je gelezen moet hebben als je houdt van een opbloeiende jonge liefde waarbij niet alles over rozengeur en maneschijn gaat.

Deze recensie is onderdeel van de Raak me. Niet -blogtour, georganiseerd door Zomer & Keuning! Eerder heb je al recensies kunnen lezen bij Bright Blue Books, Met Marthe, About My Bookshelf en Favoritez. En de komende paar dagen zullen Veronique’s boekenhoekje, Boekleven, Kwante in Wonderland, Samantha’s boekenhoekje en JudithBlogtSolo hun mening over Raak me. Niet geven. Ik hoop dat jullie ervan gaan genieten. Je kan HIER alles terug zien!