Recensie: Polaroidmeisje (Femke Hendriks)

Titel: Polaroidmeisje

Auteur: Femke Hendriks

Uitgeverij: Karakter Uitgevers (3 september 2020)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 197

Prijs: € 10,-

Achter het zeer populaire Instagramaccount Polaroidmeisje gaat de verlegen en onhandige Lize schuil. Op haar account vindt ze meer en meer haar eigen stem en durft ze uit haar comfortzone te kruipen. Maar dan krijgt ze een geheimzinnig bericht. Ze besluit haar vrienden Hannah en Thomas in vertrouwen te nemen. Maar Hannah heeft zo haar eigen problemen. Haar broer Rafaël gedraagt zich heel vreemd en thuis is de spanning om te snijden. Lize en Thomas gaan samen op onderzoek uit. Maar als Lize plotseling verdwijnt, blijkt dat geen heel verstandig besluit te zijn geweest. Waar is Lize toch en wat heeft Rafaël daarmee te maken?

Polaroidmeisje is het Young Adult debuut van Femke Hendriks. Ik zag het boek ontzettend vaak op social media voorbij komen en de spannende synopsis trok mijn aandacht. Ik dacht: Dit is een boek voor mij! Of dit echt zo zou zijn moest natuurlijk nog blijken, maar mijn verwachtingen van Polaroidmeisje waren hoog. Hieronder vertel ik je of ze zijn uitgekomen..

Polaroidmeisje van Femke Hendriks is een heel eigentijds verhaal. Social Media is erg populair en jongeren staan tegenwoordig constant met elkaar in contact. Door middel van de weergave van DM’s wordt er herkenning bij de lezers opgeroepen. Hiermee wordt Polaroidmeisje een realistisch verhaal. Dit komt ook bijvoorbeeld door het gebruik van bekende liedjes, zoals Lose You To Love Me van Selena Gomez. Polaroidmeisje zal de doelgroep dus zeker aanspreken!

Het perspectief in Polaroidmeisje wisselt tussen de vriendinnen Lize en Hannah. Dit vind ik altijd erg fijn in een boek, omdat je op die manier beide personages leert kennen door hun gedachten te lezen. Hiermee laat Femke Hendriks ook duidelijk zien dat de twee meisjes hele verschillende karakters hebben. En je merkt dat vooral Lize een mooie ontwikkeling ondergaat in Polaroidmeisje. Ze is namelijk een heel verlegen en onzeker meisje aan het begin, maar groeit uit tot een stoere jongedame.

Hoewel Polaroidmeisje best spannend begint, weet Femke Hendriks deze spanning niet constant vast te houden. Op sommige momenten is het plot redelijk voorspelbaar en naar het einde toe gaat het verhaal best snel. Een paar pagina’s meer had Polaroidmeisje zeker naar een hoger niveau getild. Dan had het verhaal net wat meer uitwerking en diepgang gehad en had het zich meer onderscheiden van andere YA boeken in dit genre.

Desalniettemin is Polaroidmeisje van Femke Hendriks een vermakelijk boek voor jongeren doordat het op sommige momenten erg herkenbaar is. Daarnaast zijn de personages toegankelijk en is het verhaal lekker vlot geschreven waardoor het een hoog leestempo heeft. Hierdoor leg je Polaroidmeisje niet zo snel aan de kant en heb je het zo uitgelezen! Alleen jammer dat de spanningsboog niet altijd even hoog bleef en het plot soms voorspelbaar was.