Recensie: Patroon (Marco Kunst)

Titel: Patroon

Auteur: Marco Kunst

Uitgeverij: Gottmer (18 mei 2022)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 190

Prijs: € 15,99

In een melige bui besluiten Mylo en zijn beste vriend Mees tot een experiment: met niets anders dan een hamer en een tang vuren ze een kogel af. Het gaat gruwelijk mis, Mees krijgt de kogel in zijn hoofd en sterft. Mylo moet verder leven zonder zijn vriend en mét een enorm schuldgevoel. Mylo’s opa blijft hem steunen en samen gaan ze op reis. Naar Amerika, het land waar opa’s roots liggen en waar Mylo’s vader woont, die hij nooit eerder heeft ontmoet. Maar een reis die bevrijdend zou moeten zijn na de onvoorstelbare gebeurtenissen thuis, legt juist een gruwelijk geheim bloot. Een geheim waarin opa al zijn hele leven gevangen zit en dat alles te maken blijkt te hebben met de dood van Mees. Lukt het Mylo om te ontsnappen aan het patroon dat zijn familie al drie generaties in zijn greep houdt?

Marco Kunst heeft al behoorlijk wat boeken op zijn naam staan en die heb ik zeker nog niet allemaal gelezen. Maar ik kan jullie vertellen dat Het verlangen van de prins en Offline hele toffe boeken zijn! Onlangs verscheen zijn nieuwste boek bij uitgeverij Gottmer; Patroon. Een Young Adult boek voor lezers vanaf 13 jaar. Het is een verhaal over een heftige gebeurtenis tussen twee beste vrienden en een mysterieus familiegeheim. In deze recensie vertel ik jullie graag iets meer over Patroon!

Marco Kunst heeft eigenlijk steeds een andere schrijfstijl. In Het verlangen van de prins schrijft hij heel verhalend en magisch en in Offline is het iets meer to the point. Bij Patroon ligt het er een beetje tussenin. Het is vlot geschreven en het taalgebruik zal jongeren zeker aanspreken. Hier en daar wordt er gebruikgemaakt van Engels en met vlagen zit er ook humor in het verhaal. Toch is Patroon ook heel filosofisch en diepgaand. De zinnen die Marco Kunst gebruikt zetten aan tot nadenken; kijk maar naar de onderstaande quote.

“Er valt niks te verwerken. Er lijkt alleen een patroon te zijn waarin we allemaal vastzitten. Een patroon dat zichzelf herhaalt. Wat je ook doet. Wat ik ook doe, of denk – het doet er niet toe. Oorzaak en gevolg, dat is alles.” – p. 128

Marco Kunst richt zich vanuit zijn hoofdpersonage Mylo tot de lezer. Het is een soort verhaal en dagboek in één. Aan de ene kant beleef je de gebeurtenissen, maar aan de andere kant lees je Mylo’s gedachten op een hele indringende manier. Hij spreekt je toe en maakt je onderdeel van het verhaal. De titel Patroon kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, dit maakt het boek ontzettend krachtig. Het is knap hoe Marco Kunst de verschillende manieren waarop de titel kan worden uitgelegd moeiteloos met elkaar weet te verbinden.

Marco Kunst laat in Patroon heftige, zware en moeilijke onderwerpen voorbij komen. Het gaat over schuldgevoel, verantwoordlijkheid en wel of niet het juiste doen. Het is in ieder geval geen boek voor tere zieltjes, je moet wel tegen een stootje kunnen. Patroon is rauw en indringend, maar tegelijkertijd intrigerend en mooi. Mylo neemt je mee op zijn reis van verwerking samen met zijn opa die Alzheimer heeft. Ook dit wordt mooi en realistisch beschreven. In Patroon wordt niks mooier gemaakt dan het is en dat is wat de lezer raakt.

Ben je nog op zoek naar een indrukwekkend Young Adult boek? Dan hoef je niet langer te zoeken, want dan raad ik je zeker Patroon van Marco Kunst aan! Maar wees gewaarschuwd; Patroon bevat heftige, zware en moeilijke onderwerpen. Het is geen boek voor tere zieltjes! Patroon is rauw en indringend, maar tegelijkertijd intrigerend en mooi. Marco Kunst neemt je met zijn vlotte, humoristische, filosofische en diepgaande schrijfstijl mee in het hoofd van Mylo, die op zijn manier een heftige gebeurtenis probeert te verwerken.

2 thoughts on “Recensie: Patroon (Marco Kunst)