Recensie: Overleefd (Britt Zwijnenberg)

Titel: Overleefd

Auteur: Britt Zwijnenberg

Uitgeverij: Ambilicious (5 november 2020)

Genre: Jeugdboek, Historisch

Aantal bladzijdes: 145

Prijs: €17,50

1521. De pest raast door Nederland en de dood raakt iedereen. Dit geldt ook voor Ghibe. Zijn vader is al overleden en als zijn moeder door de pest sterft, is hij op negenjarige leeftijd opeens wees. Dit weigert hij te accepteren. Zijn hoop vestigt hij op een mysterieuze wonderdokter. Kan deze man Ghibes moeder tot leven wekken? Ghibe gaat bij hem in de leer. Vrij snel ontdekt hij dat de pest niet het enige gevaar is in het leven van een wonderdokter. Lukt het hem deze gevaren te overleven en dokter te worden?

Overleefd van Britt Zwijnenberg is een mooi historisch jeugdboek over de pest. Maar het gaat ook over liefde, vriendschap, anders zijn dan de rest en je afzetten tegen een maatschappij die nieuwe ontwikkelingen tegengaat. Dit laatste is ontzettend moedig en dapper. Hierdoor kregen voor mij een aantal personages een mooie diepgang. Ghibe maakte daarnaast een hele fijne ontwikkeling door en durft voor zichzelf te kiezen, ondanks dat dit misschien niet de makkelijkste weg is.

Historisch gezien zit Overleefd mooi in elkaar. Britt Zwijnenberg legt erg goed uit hoe het was om in 1521 te leven, wat voor verwoestende impact de pest had op het leven van de mensen en hoe de medische wetenschap in het geheim werd uitgevoerd. Je kan merken dat hier goed onderzoek naar is gedaan door Britt Zwijnenberg. Dit maakt van Overleefd een realistisch verhaal. Toch kreeg ik niet altijd helemaal het gevoel dat ik iets aan het lezen was uit het jaar 1521. Dit kwam niet zozeer door wat er gebeurde, maar door de communicatie tussen de personages. Die was eigenlijk precies zoals nu.

“Ook al zijn mensen ziek, ook al zijn mensen anders, het blijven mensen en het maakt ze niet minder.” – P. 116 (ebook)

Britt Zwijnenberg heeft een aantal hele mooie boodschappen in Overleefd verwerkt en die kunnen de lezer echt raken. Ik vertelde het al een beetje aan het begin van deze recensie en ook de quote hierboven maakt duidelijk dat dit verhaal hartverwarmend is. Het laat echt zien dat mensen die anders zijn er ook toe doen! Britt Zwijnenberg heeft een fijne, vlotte schrijfstijl waarmee ze de personages tot leven laat komen. Ghibe verwarmt je hart samen met Jacob en je sluit hen al snel in je hart. En hoewel Catrijn anders is dan andere mensen heeft zij een mooi hart!

Het einde van Overleefd kwam vrij plotseling. Ik had tijdens het lezen namelijk het idee dat het verhaal net een beetje op gang aan het komen was, het werd spannender en interessanter. Ik had daarom nog graag een stukje gelezen over wat er na het laatste incident met Ghibe zou gebeuren. Bereikt hij uiteindelijk zijn doelen? Het nawoord van Britt Zwijnenberg verduidelijkt nog het een en ander in het verhaal, dus dat is zeker een mooie toevoeging om nog te lezen!

Kortom, Overleefd van Britt Zwijnenberg is zeker een mooi historisch jeugdboek en een aanrader om te lezen als je iets meer over de pest te weten wilt komen. Daarnaast blijven de indrukwekkende boodschappen de lezer nog lang bij. Overleefd telt maar 142 pagina’s, dus dat is natuurlijk zo gelezen. Het is dan ook ontzettend knap dat Britt Zwijnenberg in zo weinig pagina’s van die hartverwarmende personages heeft kunnen creëren.