Recensie: Ottilie en de welkende wereld (Rhiannon Williams)

Titel: Ottilie en de welkende wereld

Serie: Ottilie (3)

Auteur: Rhiannon Williams

Uitgeverij: Gottmer (14 oktober 2020)

Aantal bladzijdes: 315

Prijs: € 16,99

Als allereerste meisje ooit is Ottilie toegelaten tot het genootschap van drochtenjagers, waar ze zichzelf keer op keer bewezen heeft. Maar nu zijn de drochtenjagers zelf het doelwit van een gevaarlijker vijand dan ooit. Ottilie en haar vrienden moeten de strijd aangaan met een heks die hen vervloekt, en daarvoor moeten misschien nog wel veel meer regels gebroken worden dan ze al heeft gedaan.

Ottilie en de welkende wereld is alweer het derde en laatste deel van de Ottilie-serie, geschreven door Rhiannon Williams. Tot nu toe is deze serie echt genieten geblazen voor jong en oud. Zowel het eerste deel Ottilie en de drochtenjagers, als het tweede deel Ottilie en de monstermacht hebben mij heel erg weten te verrassen. Het is een verhaal vol met spanning, avontuur, mysterie, legendes, geheimen en sterke personages. Ik ben benieuwd of Rhiannon Williams de Ottilie-serie met Ottilie en de welkende wereld op een waardige en sterke manier kan afsluiten.

Helaas heeft het even geduurd voordat ik Ottilie en de welkende wereld kon gaan lezen, want het allerliefste had ik dit boek natuurlijk vlak na Ottilie en de monstermacht gelezen (zeker na het einde)! Gelukkig zorgt Rhiannon Williams ervoor dat het verhaal al snel weer bij de lezer terugkomt en je er meteen weer lekker inzit. Ze geeft geen uitgebreide uiteenzetting van wat er allemaal is gebeurd, maar af en toe vertelt ze heel onopvallend een aantal details. Dit is heel fijn voor zowel lezers die de boeken vlak na elkaar lezen, als voor lezers waarbij er iets meer tijd tussen het lezen van de boeken zit!

“Nox landde op de dichtstbijzijnde open plek. Ottilie sprong meteen van haar rug, met haar boog in haar hand. Terwijl twijgjes en doornen aan haar kleren rukten, baande ze zich een weg door het struikgewas. Met hun vaalgele vacht en gepantserde schubben leken lobolden nog het meeste op honden die uit de dood waren herrezen.” – p. 84

Na Ottilie en de monstermacht vroeg ik me af of Rhiannon Williams het in zich had om een nog spannender boek te schrijven, maar dat is haar zeker gelukt met Ottilie en de welkende wereld. Het verhaal zit vol met avontuur en bloedstollend spannende gebeurtenissen. Er gebeurt eigenlijk constant wel iets in het verhaal waardoor je op het puntje van je stoel blijft zitten tijdens het lezen van Ottilie en de welkende wereld. Daarnaast wil je natuurlijk ook gewoon precies weten hoe alles in elkaar zit en wat de heks precies wil. Voor Ottilie is het een race tegen de klok om dit te ontdekken. Rhiannon Williams gebruikt deze twee elementen om ervoor te zorgen dat je Ottilie en de welkende wereld met gemak in een ruk kan uitlezen.

Ook in Ottilie en de welkende wereld is er ruimte voor de ontwikkeling van de personages. Naast de heftige eindstrijd waar ze mee te maken krijgen, hebben ze ook de gebruikelijke problemen. Zoals verliefd worden op iemand en de angst om iemand kwijt te raken. Rhiannon Williams heeft dit mooi in het verhaal verweven, zodat er toch de nodige diepgang in het verhaal zit. Net zoals het feministische tintje dat in elk deel terugkomt. Hierdoor word je aan het denken gezet en je leest dus niet alleen maar een spannend avontuur. De personages worden tastbaar gemaakt, je leeft ontzettend erg met ze mee en daarom zit je hart soms in je keel.

Ottilie en de welkende wereld is een bloedstollend, spannende afsluiter van de Ottilie-serie. Rhiannon Williams heeft er alles in gestopt waar je als lezer op hebt gehoopt. Ze neemt je moeiteloos mee in de eindstrijd die Ottilie en haar vrienden moeten gaan voeren. De emoties van de lezer lopen hoog op, omdat je om alle personages bent gaan geven. Met Ottilie en de welkende wereld sluit Rhiannon Williams de serie op een waardige manier af. Ik kan jullie in ieder geval vertellen dat ik Ottilie en de rest ontzettend erg ga missen!