Recensie: Ottilie & de monstermacht (Rhiannon Williams)

Titel: Ottilie & de monstermacht

Serie: Ottilie (2)

Auteur: Rhiannon Williams

Uitgeverij: Gottmer (3 juni 2020)

Aantal bladzijdes: 330

Prijs: € 16,99

Ottilie Bolder is het eerste meisje dat ooit trainde als drochtenjager en ze is vastbesloten dat ze niet de laatste zal zijn. Drochten duiken binnen de muren van Fort Fiori op en niemand is meer veilig: de jagers niet, de rekruten niet en zeker de ongewapende meisjes niet. Ottilie probeert de leiders van de Engte te overtuigen om ook de meisjes te trainen – maar de tijd dringt, want de dreiging van de drochten neemt toe…

Zoals jullie misschien wel weten vond ik Ottilie en de drochtenjagers al helemaal geweldig, want Ottilie is namelijk een kick-ass vrouwelijk hoofdpersonage. Maar ik kan jullie vertellen dat dit boek dat gewoon met gemak weet te overtreffen! Rhiannon Williams verwerkt in Ottilie en de monstermacht nog meer spanning, nog meer mysterie, nog meer vriendschap en nog meer enge drochten. Van het begin tot het einde zat ik op het puntje van mijn stoel, geen enkel moment verslapte mijn aandacht.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik Ottilie en de drochtenjagers had gelezen, maar dat was helemaal niet erg. Want Rhiannon Williams weet heel onopvallend in het verhaal van Ottilie en de monstermacht te verwerken wat er in het eerdere boek allemaal is gebeurd. Hierdoor voelt het niet aan als herhaling en zijn de boeken echt heel goed direct achter elkaar te lezen, maar kan er ook makkelijk een hele tijd tussen zitten!

“Terwijl ze naar de tafel liep werd ze overvallen door een nieuw gevoel – een gevoel van naderend onheil. Dit was allemaal te mooi, te vrolijk… dat kon niet lang duren.” – p. 244

Als je dacht dat drochten de engste dingen zijn die in de Engte rondlopen dan heb je het mooi mis! In Ottilie en de monstermacht komen er nog veel engere dingen op het pad van Ottilie en haar vrienden. Iedereen is in gevaar, niemand is veilig en Rhiannon Williams spaart niemand. Regelmatig was ik dan ook echt geschokt over de gebeurtenissen, zeker op het einde. Gelukkig is Ottilie nog steeds een erg doortastend personage en blijft ze doorvechten tot het bittere einde. Ze heeft alles over voor har vriendschappen en die worden mooi uitgediept. Er komen echte gevoelens bij kijken, ook bij de lezer waardoor sommige dingen hard aan kunnen komen.

Ook het feministische tintje dat we uit Ottilie en de drochtenjagers kennen laat Rhiannon Williams in Ottilie en de monstermacht terugkeren. Ottilie blijft strijden voor de gelijkheid tussen jongens en meisjes en dat is mooi om te zien. Ook merk je dat de liefde ook een beetje om de hoek komt kijken. Dit is zo ontzettend schattig en subtiel beschreven dat ik er vlinders van in mijn buik kreeg! Het past helemaal bij de doelgroep van het boek en is niet overdreven. Het laat juist zien dat ook in de moeilijkste en zwaarste tijden iets moois kan ontstaan!

Kortom, Ottilie en de monstermacht is een GE-WEL-DIG vervolg op het eerste deel Ottilie en de drochtenjagers. Het is zelfs nog beter! Rhiannon Williams is een geweldige schrijfster, die moeiteloos de wereld, de personages en het verhaal opbouwt. Het is magisch, spannend, mysterieus, liefdevol en feministisch. Kom maar op met het laatste deel Ottilie en de welkende wereld. Als het goed is verschijnt dit boek al in oktober!