Recensie: Ooit in september (Emma Anna)

Titel: Ooit in september

Auteur: Emma Anna

Uitgeverij: EmmaBooks (1 februari 2021)

Genre: New Adult

Aantal bladzijdes: 410

Prijs: €17,50

Oliver gaat zijn eindstage als scriptschrijver lopen bij District 21, een populaire Nederlandse serie. Maar wat een afsluiting op zijn studie en een afleiding van het verdriet in zijn leven zou moeten zijn, wordt een wervelwind wanneer hij Lou Martens ontmoet, een van de hoofdrolspelers uit District 21. Vanaf dat moment wordt Oliver geteisterd door een razend hart en knikkende knieën, elke keer als hij alleen al dénkt aan de intrigerende en bloedmooie Lou.

Oliver heeft absoluut geen zin om de strijd met zichzelf opnieuw aan te gaan. Maar soms staan dingen in de sterren, en kun je niets anders doen dan jezelf overgeven aan wat het leven je schenkt.

Ooit in september van Emma Anna is een New Adult boek waarin diversiteit centraal staat. Het gaat over de opbloeiende liefde tussen twee mannen en alles wat hierbij komt kijken. Het gaat over zelfacceptatie, ontdekken wie je bent, uit de kast komen, depressie, bekendheid en natuurlijk over de liefde. Ik heb echt van het verhaal genoten. Ooit in september heeft alles wat een goed NA verhaal in zich moet hebben!

Oliver en Lou uit Ooit in september zijn allebei geweldige personages en ik weet zeker dat ze tijdens het lezen je hart kunnen veroveren. Je leest het verhaal vanuit Olivers perspectief en daardoor leer je hem het allerbeste kennen. Emma Anna zorgt ervoor dat je niet alleen een kijkje in zijn hoofd krijgt, maar ook in zijn verleden en zijn familie komt uitgebreid aan bod. Dit laatste geldt ook voor Lou, maar natuurlijk in iets mindere mate. Emma Anna weet mooi te laten zien dat beide personages tegen andere problemen zijn aangelopen, maar dat ze toch ook op elkaar lijken. Op een andere manier.

Het genre ‘New Adult’ staat natuurlijk wel een klein beetje bekend om de erotische scènes en ook in Ooit in september komen deze voor. Emma Anna beschrijft deze net zo mooi, realistisch en respectvol als in haar andere boeken! Maar het gaat vooral om de liefde die Oliver en Lou voor elkaar voelen en die is zo oprecht en puur. Emma Anna weet ervoor te zorgen dat dit tot diep in de lezer doordringt, maar daarnaast lopen ze tegen de nodige obstakels aan. Kunnen ze wel een leven samen opbouwen?

Natuurlijk gaat Ooit in september niet alleen maar over rozen en de mooie, diepe connectie tussen Oliver en Lou. Het verhaal gaat er ook over hoe moeilijk het is om uit de kast te komen, om bang te zijn voor het oordeel van de mensen om je heen en dat je jezelf moet accepteren zoals je bent. Daarnaast is ook depressie een belangrijk onderwerp in Ooit in september. Emma Anna zorgt hiermee voor diepgang in haar verhaal. Hierdoor blijft het geen oppervlakkig liefdesverhaal, maar wordt het een verhaal met meerdere lagen. Realistisch!

Kortom, Ooit in september is een prachtig New Adult boek over de liefde tussen twee mannen. Emma Anna weet het verhaal mooi op te bouwen en realistisch te beschrijven. Ze gaat moeilijke onderwerpen niet uit de weg waardoor ze een diepgaand verhaal weet neer te zetten. Ooit in september is een boek dat een blijvende indruk op de lezer achterlaat.

Deze recensie is onderdeel van de Ooit in september-blogtour, georganiseerd door Emma Anna! Eerder heb je al recensies kunnen lezen bij Veroniquesboekenhoekje, Woorden_van_meij, Larissaglamourbooks, Hetboekenatelier, Valeriesboekenwereld en Heavenleighbooks. En de komende dagen verschijnen er nog recensies bij Bookstamel, Carpelibra en Booksbypatries. Ik hoop dat jullie van alle recensies genieten.