Recensie: Onze lange reis met het hoofd in de koffer (Marlene Rebel & Lucinda Vos)

Auteur: Marlene Rebel & Lucinda Vos

Illustrator: Sophie Pluim

Uitgeverij: Billy Bones (19 juli 2021)

Genre: Historisch, Jeugdroman

Aantal bladzijdes: 233

Prijs: € 16,99

Iedereen op de kermis kijkt raar op als er na een hagelbui opeens een grote, zwarte tent tussen hun kramen wordt opgezet. De jonge poppenspeelster Matje is razend nieuwsgierig naar de Engelssprekende nieuwkomers. Zouden deze mensen haar iets kunnen vertellen over Amerika, het land van haar dromen? Wat ze niet weet is dat de komst van de nieuwe kermisreizigers haar hele leven overhoop zal gooien. Na een vernietigende brand slaat Matje met haar zusje Kee, vriend Puf en aapje Toets op de vlucht. Ze slepen een koffer met wonderlijke inhoud mee. Wat heeft deze inhoud te betekenen? En zal het de kinderen lukken hun grote droom waar te maken?

Onze lange reis met het hoofd in de koffer is alweer het tweede boek van het schrijversduo Marlene Rebel en Lucinda Vos. Eerder verscheen namelijk al de historische jeugdroman Leeuw met strepen. De recensie over dat boek vind je HIER. Onze lange reis met het hoofd in de koffer is wederom een historische jeugdroman voor kinderen vanaf 10 jaar, maar dit keer met een heel ander thema. Marlene Rebel en Lucinda Vos nemen je namelijk mee naar het jaar 1900 en de wereld van de kermissen!

Onze lange reis met het hoofd in de koffer van Marlene Rebel en Lucinda Vos gaat meer de kant op van een literair kinderboek, dus verwacht geen spectaculair verhaal vol met spanning en actie. Het gaat meer om het uitlichten van een intrigerend stukje geschiedenis en een mooie, leerzame reis. De start van het verhaal in Onze lange reis met het hoofd in de koffer is dan ook vrij rustig. Het duurt eventjes voordat het echt op gang komt en de reis van Matje, Kee, Puf en Toets gaat beginnen. Vanaf dat moment wordt Onze lange reis met het hoofd in de koffer pas echt interessant.

“Langzaam doet hij het deksel omhoog. De maan werpt een kil licht op de inhoud. Kee slaat een hand voor haar mond. Ik zet een stap achteruit en Toets schiet in mijn jas. Ik voel hoe hij zich direct oprolt in de binnenzak. Twee levenloze, groene ogen in een bleek hoofd staren ons aan.” – p. 62

Langzaam wordt namelijk duidelijk dat Onze lange reis met het hoofd in de koffer niet alleen draait om het avontuur en de reis die de kinderen maken. Het verhaal gaat ook om een groot mysterie. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je hierover te weten komt. Marlene Rebel en Lucinda Vos geven de lezers namelijk steeds kleine puzzelstukjes die uiteindelijk een geheel gaan vormen. Daarnaast wordt er een mooie boodschap overgebracht aan de lezer. Het leven is namelijk niet altijd even makkelijk en soms moet je vechten voor wat je wil.

Merlene Rebel en Lucinda Vos weten precies de perfecte sfeer in het verhaal te creëren. De auteurs nemen je moeiteloos mee naar het jaar 1900 en naar hoe het leven op een kermis was. Ook de illustraties van Sophie Pluim dragen hieraan bij, die maken de sfeer in Onze lange reis met het hoofd in de koffer helemaal compleet. Marlene Rebel en Lucinda Vos hebben een hele fijne, bijna poëtische schrijfstijl. Ze laten alle personages tot leven komen en beetje bij beetje leer je iedereen steeds meer kennen. Geheimen worden langzaam ontrafeld en als lezer maak je een onvergetelijke reis!

Onze lange reis met het hoofd in de koffer van Marlene Rebel en Lucinda Vos is een indrukwekkende en intrigerende historische jeugdroman. Hoewel het verhaal in het begin eventjes op gang moet komen, word je meegenomen op de onvergetelijk reis van Matje, Kee, Puf en Toets! Het lijkt alsof je zelf op een kermis in 1900 rondloopt en de personages veroveren ongetwijfeld een plekje in je hart. Een mooi, realistisch avontuur uit de geschiedenis!

1 thought on “Recensie: Onze lange reis met het hoofd in de koffer (Marlene Rebel & Lucinda Vos)