Recensie: Offline (Marco kunst)

Auteur: Marco Kunst

Illustrator: Yannick Pelegrin

Uitgeverij: Gottmer (16 april 2021)

Genre: Kinderboek, sciencefiction

Aantal bladzijdes: 144

Prijs: € 14,99

In het jaar 2046 zijn drones en robots die van alles kunnen helemaal niet zo bijzonder meer. Ze printen hele nieuwe steden en maken alles makkelijker voor de mensen. Toch? Mike verhuist naar de stad Nieuw Babylon. Hier is iedereen altijd online. De virtuele wereld en de realiteit lopen steeds verder in elkaar over. Het lijkt wel te mooi om waar te zijn. Maar dan ontvangt Mike een onheilspellende waarschuwing…

Eerder las ik al Het verlangen van de prins van Marco Kunst en dit prachtige sprookje wist mij helemaal op te slokken tijdens het lezen. De recensie van dit boek lees je HIER. Toen ik zag dat er een nieuw boek van hem verscheen wist ik meteen dat ik ook Offline heel graag wilde gaan lezen. Dit keer slaat Marco Kunst wel een hele andere weg in, namelijk die van het sciencefiction genre. Ik was daarom heel benieuwd of het avontuur in Offline mij net zo wist te pakken als Het verlangen van de prins!

Offline is een sciencefictionboek voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar. Marco Kunst geeft de lezers een kijkje in de toekomst waarin echt alles digitaal is. Tegelijkertijd weet hij te laten zien dat het ook belangrijk is om van de natuur te genieten en het ook heel leuk kan zijn om even niet ‘online’ te zijn. Want in de digitale wereld schuilen toch best wel wat gevaren en dat heb je niet altijd door. Marco Kunst brengt met Offline zeker een mooie boodschap over op de lezers.

Ik miste wel een beetje Marco Kunst zijn verhalende en magische schrijfstijl. Offline is namelijk meer to the point geschreven en niet overal wordt even veel tijd aan besteed. Hier en daar had het verhaal best iets meer uitleg mogen hebben. Toch is Offline wel een erg spannend avontuur met behoorlijk veel vaart. Je wordt echt even meegenomen naar de toekomst en ik denk dat veel kinderen het erg interessant zullen vinden om over een pratende robothond en drones te lezen.

Naast het verhaal van Marco Kunst vind je in Offline leuke illustraties van Yannick Pelegrin. Ze zijn helemaal in dezelfde stijl als de cover van het boek. En ik denk dat de illustraties heel goed bij het verhaal van Marco Kunst passen, ze laten de futuristische wereld in Offline namelijk een beetje tot leven komen. De illustraties van Yannick Pelegrin zijn simpel, maar duidelijk genoeg om het verhaal te versterken. Voor kinderen is dit sowieso een erg leuke toevoeging aan het boek!

Dus ben jij gek op futuristische verhalen en wil je een kijkje nemen in de toekomst? Dan is Offline van Marco Kunst een erg leuk boek! Dit sciencefictionboek is voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar en bevat een spannend en vlot avontuur over drones, robots en een wereld waarin iedereen constant online is. Hier en daar hadden sommige onderdelen van het verhaal best meer uitleg mogen hebben, maar Offline leest wel lekker snel weg omdat het erg to the point is geschreven door Marco Kunst. En de illustraties van Yannick Pelegrin brengen het verhaal tot leven.