Recensie: Nocturna (Maya Motayne)

Auteur: Maya Motayne

Uitgeverij: Moon (21 september 2019)

Aantal bladzijdes: 448

Prijs: €21,99

Finn is een dief die haar gezicht met haar magie kan veranderen. Handig, maar daardoor kan ze zich bijna niet herinneren hoe ze er écht uitziet.

Alfie is een prins die nooit voorbestemd was om koning van San Cristobal te worden. Maar als zijn oudere broer wordt vermoord, verandert zijn lot voor altijd.

Finn en Alfie raken verwikkeld in een stormachtig avontuur wanneer ze samen per ongeluk een duister kwaad ontketenen. Een kwaad zo groots, dat het de wereld kan vernietigen. Finn en Alfie moeten alles op alles zetten om hun fout terug te draaien.

Een YA Fantasy boek mét magie? Count me in! Ik kon dan ook niet wachten om in Nocturna van Maya Montayne te beginnen. De verwachtingen voor dit boek zijn hoog gespannen, want lukt het Nocturna om zich te onderscheiden van andere boeken in dit genre?

Nocturna van Maya Montayne doet een klein beetje denken aan andere boeken, zoals bijvoorbeeld De kleuren van magie van V.E. Schwab. Finn en Alfie hebben namelijk wel wat weg van Kell en Lila. Hierdoor voelt het verhaal niet helemaal origineel aan, maar gelukkig probeert Maya Montayne hier wel voor te zorgen door aan genoeg andere elementen een originele draai te geven. Zoals bijvoorbeeld de magie die wordt uitgeoefend in Nocturna. Iedereen kan de elementmagie gebruiken, maar de propio van ieder persoon is anders: de één kan zijn gezicht veranderen en de ander kan de kleuren van iemands magie zien!

Ondanks het feit dat Finn en Alfie misschien iets weg hebben van Kell en Lila heb ik van ze genoten en ben ik van ze gaan houden. Beide personages maken een mooie ontwikkeling door in Nocturna en zijn goed uitgewerkt. Zowel Finn als Alfie hebben het niet gemakkelijk gehad in het verleden en Maya Montayne brengt dit goed op de lezer over. Als Finn en Alfie elkaar ontmoeten vertrouwen ze elkaar voor geen meter, maar langzaam beginnen ze een band met elkaar op te bouwen. Het is fijn dat dit rustig opgebouwd wordt en dit raakt de lezer.

“Deze magie was donkerder dan kraaienveren, donkerder dan gemorste inkt op een verse papierrol. Dit was onmogelijk, het was angstaanjagend, maar het kon hem niks schelen. Helemaal niks.” – p. 140

De schrijfstijl van Maya Montayne is erg beschrijvend en gedetailleerd. Aan de ene kant is de worldbuilding en de opbouw van de magie hierdoor erg goed gedaan. Als lezer zie je de hele wereld waarin Finn en Alfie wonen tot leven komen en je begrijpt goed hoe de magie precies in elkaar zit. Maar aan de andere kant kan het verhaal in Nocturna hier en daar een beetje langdradig worden, vooral in het middenstuk. Daarnaast is het erg uniek dat er veel Spaanse woorden worden gebruikt, al had het woordje ‘maldito’ iets minder vaak gebruikt mogen worden.

Naar het einde toe wordt Nocturna ontzettend spannend. Het liefst wil je dan ook de laatste 150 pagina’s in één keer uitlezen! Er gebeurt echt van alles, je valt van de ene actiescène in de andere. Toch maakt Maya Montayne ook ruimte voor rustige en mooie momenten tussen de personages! Dit alles bij elkaar zorgt dat het einde van Nocturna erg sterk is.

Eigenlijk dacht ik dat Nocturna een standalone was, en op zich was het einde van het verhaal ook gewoon bevredigend voor de lezer. Maar ik kan jullie vertellen dat dit het eerste deel is van een trilogie. Maya Montayne is op dit moment namelijk bezig met het schrijven van het vervolg, Oculta. Gelukkig maar, want er blijven nog voldoende vragen onbeantwoord aan het einde van Nocturna en ik kan niet wachten om weer over Finn en Alfie te lezen!

Kortom, Nocturna van Maya Montayne is een fijn eerste deel in een nieuwe YA fantasyserie. De wereld is goed opgebouwd, de personages mooi uitgewerkt en de magie is geweldig. Het verhaal heeft me niet helemaal omver geblazen, maar het wist toch constant mijn aandacht te rekken en ik kan niet wachten op de vervolgdelen.