Recensie: Night Thinker (Luna van Roosen)

Genre: Young Adult, Sprookje, Fantasy

Aantal bladzijdes: 265

Prijs: €18,99

Lora’s aankomst in het kasteel stond niet in de sterren geschreven. Toch ontrafelt ze onder de sterrenhemel beetje bij beetje Bobby’s familiegeheimen.

Elke nacht werpt de maan nieuw licht op Bobby’s verhaal. Lora wil zijn waarheid ontdekken, maar bij elke ontdekking komt ook haar eigen veiligheid verder in het gedrang.

Is zij in staat om eindelijk rozen te doen bloeien? Of zal ze nooit ontdekken welke rol voor haar is weggelegd in dit sprookje?

Night Thinker is het vervolg en tevens het slotdeel in de Day Dreamer-serie van Luna van Roosen. De cover is wederom prachtig en laat duidelijk zien dat we in Night Thinker een iets duisterder verhaal kunnen verwachten dan in Day Dreamer. Hopelijk krijgen we in dit deel alle antwoorden waar we zo naar verlangen! En dan hebben we natuurlijk ook nog die cliffhanger aan het einde van Day Dreamer..

Luna van Roosen weet haar betoverende schrijfstijl ook in Night Thinker vast te houden, je zou het zelfs een beetje poëtisch kunnen noemen. Soms vertelt ze hier en daar iets te veel (onnodige) details, maar dit vergeef je haar met gemak door het sterke plot en de verschillende plotwendingen die het verhaal maakt. Het verhaal over Bobby blijft nog lange tijd mysterieus, al heb je natuurlijk wel vermoedens door de puzzelstukjes die worden gegeven!

Ook in Night Thinker zijn de sprookjes weer volop aanwezig en kun je jezelf er helemaal in verliezen. Lora herkent ze regelmatig waardoor het geheel toch een realistisch tintje krijgt! Luna van Roosen laat ook voldoende karakterontwikkeling bij Lora naar voren komen. Waar ze eerst nog een beetje terughoudend was, kruipt ze nu steeds meer uit haar schulp. Ze laat zich niet vertellen wat ze moet doen en staat sterker in haar schoenen.

“Dit sprookjeskasteel is een vermomd spookhuis. De wonderlijke dagdroom blijkt een vleesgeworden nachtmerrie en de sprookjesprins blijkt de bloeddorstige vampier. En ik ziet hier vast..” – p. 24

Night Thinker is zeker een stuk duisterder dan Day Dreamer. De sfeer wordt iets grimmiger, er gebeuren griezelige dingen en niet alles is meer even sprookjesachtig. Wie weet is Lora nu in een nachtmerrie terecht gekomen in plaats van een sprookjesachtige droom.. Een tof contrast waardoor Luna van Roosen haar tweeluik erg uniek maakt en onderscheidt van andere YA boeken.

Vanaf het begin bouwt Night Thinker op naar de climax van het verhaal. Voor mij ging het einde een klein beetje te snel, waardoor het hier en daar toch nog een beetje vaag blijft. Misschien is dit de bedoeling van Luna van Roosen, maar ik denk dat als ze iets meer tijd ervoor had genomen dat het einde (net als de rest van het verhaal) veel sterker had kunnen zijn! Al kon je bij het allerlaatste hoofdstuk weer lekker wegdromen..

Met Night Thinker weet Luna van Roosen haar tweeluik mooi af te sluiten. Je krijgt antwoord op bijna alle vragen die je hebt. Het is jammer om afscheid te nemen van Lora, Bobby, Alice, Charlotte en alle anderen, maar aan de andere kant is het wel een ‘ze leefden nog lang en gelukkig’-einde.. Hopelijk..