Recensie: Nevermoor – Morrigan Crow en het Wondergenootschap (Jessica Townsend)

Serie: Nevermoor (1)

Auteur: Jessica Townsend

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (30 maart 2018)

Genre: Fantasy, Middlegrade

Aantal bladzijdes: 380

Prijs: €17,99

Morrigan Crow is vervloekt. Ze is geboren op Avondstond, de onfortuinlijkste dag om geboren te worden. Niet alleen wordt ze beschuldigd van allerlei rampen, ze is ook gedoemd om te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag.

Maar het loopt allemaal anders…

Vlak voor haar elfde verjaardag wordt ze ontvoerd door Jupiter Noord, die haar meeneemt naar de magische stad Nevermoor. Daar moet Morrigan strijden voor een plek in het Wondergenootschap. Haar concurrenten zijn honderden andere kinderen die allemaal een bijzonder talent hebben. Morrigan, die nergens in uitblinkt, zal een manier moeten vinden om alle proeven te doorstaan. En dan ontdekt ze ook wat Jupiter al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden…

Morrigan Crow en het Wondergenootschap is het eerste deel uit de Nevermoor-serie van Jessica Townsend. Inmiddels is het al een hele tijd geleden dat dit boek is verschenen, maar helaas ben ik er nu pas aan toegekomen! En ik kan jullie vertellen dat ik Nevermoor – Morrigan Crow en het Wondergenootschap veel eerder had moeten gaan lezen, want dit is echt een heerlijk, avontuurlijk, magisch en spannend verhaal.

Het verhaal in Morrigan Crow en het Wondergenootschap van Jessica Townsend begint vrij mysterieus, als lezer word je dus eigenlijk een klein beetje in het diepe gegooid. Het is niet meteen duidelijk wat er allemaal aan de hand is en dat maakt je juist heel erg nieuwsgierig om door te lezen! Er ontstaan steeds meer vragen en daar moet je natuurlijk gewoon een antwoord op hebben, maar of je die krijgt is nog maar de vraag.

“Dood zijn is saai. Leven is veel leuker. Als je leeft gebeurt er van alles. Onverwachte dingen. Dingen die je onmogelijk kunt verwachten omdat ze zo… onverwacht zijn.” – p. 58-59

Jessica Townsend heeft een ontzettend fijne schrijfstijl. Ze maakt gebruik van korte, maar krachtige zinnen waardoor je niet kan stoppen met lezen. Daarnaast schrijft ze heel gedetailleerd. Met gemak laat ze onder andere Nevermoor, heksen, zombies en vampieren tot leven komen. Niks is te gek en hierdoor is Morrigan Crow en het Wondergenootschap een verhaal waarin alles mogelijk is. Jessica Townsend heeft haar fantasie de vrije loop gelaten en dat werpt zijn vruchten af!

Morrigan Crow en het Wondergenootschap bevat een mooie spanningsboog. Vanaf het begin weet Jessica Townsend de aandacht van de lezer te pakken. Eerst door het gebruik van mysteries en daarna wordt het verhaal steeds een beetje griezeliger. Zeker vanaf het moment dat de proeven om de hoek komen kijken, zit je als lezer op het puntje van je stoel. Bladzijde na bladzijde word je meer en meer het verhaal ingetrokken en je komt er zeker niet zo makkelijk meer uit.

De lezer sluit Morrigan Crow en het Wondergenootschap van Jessica Townsend moeiteloos in zijn of haar hart. En als je de laatste bladzijde van het verhaal hebt omgedraaid kan je niet wachten om te beginnen aan het tweede deel: Wondersmid – De roeping van Morrigan Crow. Het avontuur in Nevermoor is nog lang niet afgelopen!