Recensie: Nasleep (Tinka Floor)

Uitgeverij: In Eigen Beheer (16 oktober 2019)

Genre: Roman, Historisch

Aantal bladzijdes: 385

Prijs: €23,90

Iedereen heeft een geschiedenis.

De vijftienjarige Floris, die zijn verbannen, gewelddadige vader Alexander gaat zoeken.
Zijn moeder Marthe, die jarenlang door Alexander is misbruikt en haar dochter en beste vrienden moet missen. Jonkvrouw Jorinde, die landgoed Markenrode heeft geërfd nadat haar vader en broer in een oorlog zijn omgekomen. De mensen die Floris onderweg tegenkomt: de zussen Simona en Sophie, die hun overleden moeder missen en worstelen met jongens, familie en uithuwelijking, en Line, die op hun vaders boerderij letterlijk een hondenleven moet leiden. De mensen die achterblijven en de mensen die in de tussentijd naar Markenrode komen.

Nasleep van Tinka Floor is een boek met ontzettend veel personages, misschien een beetje te veel. Hierdoor leer je de meeste personages vluchtig kennen en vergeet je al snel weer wie, wie precies is en wat ze hebben meegemaakt. Gelukkig vind je aan het einde van Nasleep wel een lijst met alle personages, maar dit is toch een beetje onpersoonlijk, omdat je zo geen goede band met ze op kan bouwen. Veel personages blijven hierdoor oppervlakkig. Ik heb toch liever dat ik me helemaal in een paar personages kan inleven, zodat het verhaal meer indruk maakt.

Door de vele personages zijn er dus ook best wel veel kleine verhaallijnen te vinden in Nasleep. Hoewel het verhaal vooral moet draaien om Floris, die op zoek gaat naar zijn vader, wordt de aandacht hiervan constant afgeleid door alle andere verhaallijnen die je tegenkomt. Op zich is het helemaal niet erg om een aantal kleine verhaallijnen toe te voegen om je verhaal sterker te maken, maar dit was net een beetje te veel. Hierdoor werd het verhaal een beetje rommelig, zeker voor de niet geoefende lezer.

“Misschien klopte het dan toch, Dat dromen ontstonden uit je gedachten van overdag, vrijwillige eb de gedachten die je met alle macht wegduwde. Maar dan zou het ook zo moeten zijn dat je dromen kon sturen, dat je grip had op de inhoud en op de aan- of afwezigheid ervan.” – p.43

Wel heeft Tinka Floor heel goed over het verhaal in Nasleep nagedacht en zit het erg goed in elkaar. Ze heeft een sterke, historische wereld geschapen met Markenrode. Het voelt een beetje middeleeuws aan en onderwerpen zoals slavernij worden niet geschuwd. Daarnaast beschrijft ze erg goed hoe iemands verleden zijn of haar toekomst kan beïnvloeden. Het is realistisch en mooi omschreven. Soms erg heftig, maar dat hoort nou eenmaal bij het leven.

De schrijfstijl van Tinka Floor is fijn en past goed bij de middeleeuwse sfeer, maar bevat erg veel details. Tijdens dialogen tussen personages wordt er veel teruggeblikt op het verleden en dat is ook zeker goed om het verhaal diepgang te geven. Maar hierdoor zijn sommige dialogen toch wat moeilijker te volgen, omdat je dan al een tijdje over iets anders hebt gelezen. Toch leest Nasleep erg vlot weg en komt Markenrode tot leven. Je ziet de mooie kastelen en landerijen echt voor je tijdens het lezen.

Kortom, Nasleep van Tinka Floor is een mooie historische roman over heel veel verschillende personages, die allemaal iets anders meegemaakt hebben in het leven. De hoofdpersonages veroveren een plekje in je hart, maar de rest vergeet je al snel. Omdat het er simpelweg te veel zijn. Nasleep is een geschikt boek voor de geoefende roman lezer, anders wordt het verhaal een beetje ingewikkeld.