Recensie: Nacht van de Draak (Julie Kagawa)

Titel: Nacht van de Draak

Serie: Schaduw van de Vos (3)

Auteur: Julie Kagawa

Uitgeverij: HarperCollins (7 april 2020)

Aantal bladzijdes: 384

Prijs: €19,99

Boze krachten hebben het lot van de wereld in handen…Eens in de duizend jaar, wanneer een nieuw tijdperk aanbreekt, krijgt degene die op dat moment eigenaar is van een geheimzinnige perkamentrol een geweldige kans. Hij of zij kan de grote Kami-draak aanroepen en een wens doen. Dat moment is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen. Yumeko heeft het laatste stuk van de drakenrol opgegeven om haar vrienden te redden. Nu moeten zij en haar reisgenoten zo snel mogelijk naar de woeste kust van Iwagoto om de Meester der Demonen tegen te houden, voordat hij de kans krijgt de grote Kami-draak aan te roepen. Want hij zal een wens doen die de hele wereld in het verderf zal storten…

De Schaduw van de Vos-serie is zeker een van mijn meest favoriete YA Fantasy-series van de afgelopen jaren! Julie Kagawa weet de lezer zonder moeite mee te nemen in verschillende Japanse mythes en legendes. Al twee boeken lang geniet ik van de avonturen die Yumeko, Tatsumi, Reika en de rest meemaken. Ze nemen het op tegen Oni, Yukei en nog veel meer. Hoewel deze namen misschien moeilijk klinken worden ze goed uitgelegd en aan het einde van de boeken staat ook een woordenlijst. Zo ook in Nacht van de Draak!

Wanneer je begint in Nacht van de Draak wordt er kort maar krachtig door Julie Kagawa uitgelegd wat er in Schaduw van de Vos en Ziel van het Zwaard is gebeurd. Dit is handig als er even een tijdje tussen het lezen van de verschillende delen zit. Toch zit er ook meteen veel actie en spanning in het verhaal. Het tempo is erg hoog en je valt van de ene gebeurtenis in de andere gebeurtenis. Yumeko en haar vrienden hebben weinig tijd om adem te halen en dingen te verwerken. Hierdoor zit je wel constant helemaal in het verhaal en blijf je doorlezen!

“Ik verstijfde van de schok, maar mijn hele ziel sprong hem tegemoet, uitbarstend in blauwwitte vlammen die in ieder deel van mijn lichaam oplaaiden.” – p. 111

Wat ik jullie alvast wil zeggen is ‘Bereid je voor’. De eindstrijd in Nacht van de Draak gaat niet zonder slag of stoot. En helaas betekent dit dat Julie Kagawa hartverscheurende beslissingen neemt. Niet iedereen kan het overleven en mijn hart is in misschien wel in duizend stukjes gebroken. De tranen liepen over mijn wangen, maar toch weet Julie Kagawa deze stukjes ook weer aan elkaar te lijmen, zodat je niet helemaal huilend in een hoekje beland nadat het boek uit is. Nacht van de Draak is een boek dat indruk maakt en ik ken maar weinig boeken waarin de auteur dit soort beslissingen durft te nemen.

Er zitten veel verrassende wendingen in Nacht van de Draak. De meeste zag ik niet aankomen, behalve eentje wel. Stiekem was ik wel een beetje trots dat ik dit goed voorspelt had. Zoals ik wel al eerder heb verteld is de worldbuilding in de eerdere delen erg goed en dat geldt ook wederom voor Nacht van de Draak. Je kan merken dat Julie Kagawa het verhaal perfect heeft uitgedacht en de verschillende puzzelstukjes die ze je door de boeken heen heeft gegeven vallen mooi op hun plek in Nacht van de Draak. Alles komt samen en vormt een geheel. Alle vragen worden beantwoord en de epiloog geeft je kippenvel.

Wat ik wil zeggen is LEES DE SCHADUW VAN DE VOS-SERIE! Het bevat alle elementen die een goede YA Fantasy-serie moet bevatten; mythes, legendes, personages die vrienden worden, liefde en emoties. Je stapt letterlijk een hele nieuwe wereld in en gaat je thuis voelen. Julie Kagawa heeft een pareltje neergezet en ze heeft er een nieuwe fan bij. Nacht van de Draak zal niemand teleurstellen. Het is een episch slot!