Recensie: Museumnacht (Chinouk Thijssen)

Auteur: Chinouk Thijssen

Uitgeverij: Clavis Uitgeverij (27 juni 2022)

Genre: YA, Thriller

Aantal bladzijdes: 195

Prijs: € 18,95

——————————————————————

Een jaar geleden werd er een gruwelijke meervoudige moord gepleegd in het Instamuseum. De dader werd doodgeschoten, maar het museum bleef dicht. Op internet loven twee YouTubers nu vijftigduizend euro uit aan het groepje dat een nacht in het museum durft door te brengen. Wanneer acht vrienden de uitdaging aannemen, ontstaan er spanningen en wordt er opnieuw gemoord. Wie is de dader? Een geest uit het verleden of iemand van de groep?

——————————————————————

Als je van YA thrillers houdt dan heb je de naam Chinouk Thijssen vast weleens voorbij zien komen. Ze is vooral bekend geworden door de Truth or Dance-trilogie en schreef daarna nog veel meer YA boeken, zoals Dubbelleven en Je hebt één nieuwe volger. Ook schreef ze het korte verhaal You’re Next voor 3PAK 2022. Nu is een paar maanden geleden haar nieuwste YA thriller verschenen, namelijk Museumnacht. Een boek speciaal voor iedereen die van een slasherverhaal houdt. Ik ben benieuwd wat Chinouk Thijssen voor ons in petto heeft.

In Museumnacht volgen we een groepje vrienden en je leest bijna vanuit al hun perspectieven. Bij elk hoofdstuk staat erbij vanuit welk personage je leest en dat is heel handig, omdat er veel gewisseld wordt. Zo weet je toch duidelijk vanuit wie je aan het lezen bent. En daarbij mag de dader niet ontbreken. Chinouk Thijssen heeft een hele vlotte, spannende, beeldende en verslavende schrijfstijl. Het lijkt bijna alsof je gewoon naar een echte slasherfilm aan het kijken bent. Iedereen kan het volgende slachtoffer worden, niemand is veilig. En…. Museumnacht is bloederig! De spanning wordt mooi opgebouwd en tijdens het lezen zit je op het puntje van je stoel.

Alle personages in Museumnacht hebben zo hun eigen geheimen en problemen. Voor een slasherverhaal krijgen de personages dus toch de nodige diepgang van Chinouk Thijssen, zonder dat de spanning wegvalt. Je wordt helemaal het verhaal ingetrokken en leeft met de vriendengroep mee. Je vraagt je af wie de dader zal zijn. Als je vaker boeken van Chinouk Thijssen hebt gelezen dan komt de ontknoping niet helemaal als een verrassing en vallen de puzzelstukjes snel op hun plaats. Dit neemt niet weg dat er verschillende twisten in Museumnacht verwerkt zitten en voor de doelgroep zal het zeker als een verrassing komen. Ook als het je eerste boek van Chinouk Thijssen is!

Voor iedereen die van een goed slasherverhaal houdt is Museumnacht van Chinouk Thijssen zeker een aanrader. Je leest het verhaal vanuit veel verschillende perspectieven en bouwt met iedereen wel een beetje een band op. Niemand is veilig in Museumnacht en iedereen kan het volgende slachtoffer zijn. Het is een verslavend en bloederig verhaal. En het is niet aan te raden om Museumnacht ‘s avonds alleen in bed te lezen, de rillingen lopen namelijk over je rug en je kijkt constant over je schouder of je wel echt alleen bent. Als je eerder boeken van Chinouk Thijssen hebt gelezen komt de ontknoping niet helemaal als een verrassing, maar anders zal het een grote shock zijn!