Recensie: Moxie (Jennifer Mathieu)

Titel: Moxie

Auteur: Jennifer Mathieu

Uitgeverij: Imagine Books (7 april 2020)

Genre: Young Adult, Contemporary

Aantal bladzijdes: 375

Prijs: € 18,95

Vivian Carter is het zat. Ze is haar leraren zat, die altijd op de hand van de footballsterren zijn. Ze is de kleding­voorschriften van school zat, en de jongens die de meisjes in de gang lastigvallen en seksistische opmerkingen maken tijdens de les. Maar ze is het vooral zat zich altijd aan de regels te houden.

De moeder van Viv was een stoere punkrocker in de jaren negentig, een Riot Grrrl. Naar haar voorbeeld begint Viv met Moxie, een feministisch “zine’ dat ze anoniem op school verspreidt. Het is haar manier van stoom afblazen, maar algauw verspreiden ook andere meisjes de boodschap van Moxie. En dan blijkt dat ze niets minder dan een meidenrevolutie is gestart.

Toen ik Moxie van Jennifer Mathieu voor het eerst voorbij zag komen werd mijn aandacht in de eerste instantie vooral getrokken door de geweldige kleur van de cover: roze! Ook het feit dat er van Moxie een Netflix film wordt gemaakt trok mijn aandacht en mijn verwachtingen van Moxie waren hoog. Ik ben benieuwd of het verhaal net zo feministisch is als er wordt beweerd.

In Moxie staat het onderwerp feminisme voorop, dat is waar het verhaal echt om draait. Jennifer Mathieu laat haar lezers hier op een toegankelijke en duidelijke manier kennis mee maken. De meisjes in dit boek pikken het niet langer dat de jongens (specifiek de footballspelers) zich beter voelen en dat ze de meisjes onderdrukken plus een slecht gevoel geven. Iedereen is gelijk en Vivian start een ware revolutie met haar zine Moxie. Iedereen hield eerst zijn mond, maar zij zorgt ervoor dat de meisjes zich uitspreken en voor zichzelf op gaan komen.

Moxie speelt zich af op een High School en dat betekent dat er heel veel stereotypes in het verhaal voorkomen Zo heb je onder andere de footballspelers, de cheerleaders en de stoners. Maar gelukkig zitten er ook voldoende personages in het verhaal die zich onderscheiden van deze stereotypes en een uniek karakter hebben. Zoals Vivian! Jennifer Mathieu laat dit contrast mooi naar voren komen, waardoor Moxie indruk maakt op de lezer en de boodschap luid en duidelijk overkomt.

Jennifer Mathieu heeft een fijne, vlotte en duidelijke schrijfstijl. Niet alleen laat ze de omgeving in Moxie tot leven komen door de details die ze vertelt, maar ook zeker de gevoelens en emoties van de personages. Je leest het verhaal vanuit Vivian en leert haar door en door kennen. Ze is een ontzettend sterk meisje met heel veel doorzettingsvermogen. Vivian is iemand waar je tegenop kijkt en laat de revolutie in Moxie tot leven komen!

Moxie van Jennifer Mathieu is een ontzettend inspirerend boek voor jonge meisjes en vrouwen. Het verhaal laat zien dat je er nooit echt alleen voor staat en dat als je iets wil veranderen op school (of in de wereld) dat je daar gewoon voor moet gaan. Blijf niet stil in een hoekje zitten, maar spreek je mening uit. Een prachtige boodschap voor iedereen!

Netflix film

Gelukkig zijn we nog lang niet klaar met Moxie, want het boek wordt namelijk verfilmd door Netflix! De film zal geregisseerd worden door niemand minder dan Amy Poehler (Parks and Recreation) en de hoofdrollen zijn weggelegd voor Hadley Robinson, Lauren Tsai , Josephine Langford, Patrick Schwarzenegger en Ike Barinholtz. Hoe tof is dat?! Ik kan niet wachten om te zien of de Netflix film eer doet aan het prachtige verhaal van Jennifer Mathieu.