Recensie: Moordgids voor lieve meisjes (Holly Jackson)

Uitgeverij: Volt (13 augustus 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 443

Prijs: € 15,-

ZAAK GESLOTEN

Iedereen in Little Kilton kent het verhaal: de knappe en populaire eindexamenscholiere Andie Bell werd door haar vriendje Sal Singh vermoord, waarna hij zelfmoord pleegde.

Zelfs vijf jaar later ziet Pippa Fitz-Amobi nog de impact die de zaak op het dorp heeft gehad. Pip heeft zich altijd afgevraagd wat er nu precies is gebeurd. Wanneer ze de zaak kiest als onderwerp voor haar profielwerkstuk, komen er al snel geheimen boven die iemand liever verborgen had willen houden. Het lijkt wel alsof diegene haar tegenwerkt – zou de echte moordenaar nog leven?

Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson is het eerste deel in een (tot nu toe) vierdelige serie over de tiener Pippa Fitz-Amobi. Ze heeft altijd het gevoel gehad dat er iets niet klopte in de zaak rondom Andie en Sal. Dus besluit ze voor haar profielwerkstuk de waarheid boven water te halen en dit doet ze niet alleen, maar met Ravi (het broertje van Sal). Het zijn beide heerlijke personages, die elkaar mooi aanvullen in het verhaal. Als de een tekort schiet, staat de ander klaar om te helpen. Ze hebben een mooie magie!

Moordgids voor lieve meisjes draait in de eerste plaats om het oplossen van de zaak over Andie & Sal. Hierdoor zit er natuurlijk al een beetje spanning in het verhaal, want gaat het Pippa lukken? Maar Holly Jackson zorgt daarnaast ook nog eens voor een spanning die onder je huid kruipt, want Pippa wordt bedreigt door iemand. Diegene gluurt tussen de bomen door en stuurt angstaanjagende berichtjes. De rillingen lopen over je rug!

“Er trok een koude rilling over haar rug. Ze wierp een blik over beide schouders om er zeker van te zijn dat niemand haar in de gaten hield…” – p. 301

Hier en daar is Moordgids voor lieve meisjes wel een klein beetje voorspelbaar als je vaker boeken in dit genre leest. Er zijn een aantal dingen die je aan ziet komen, maar er zaten toch ook echt wel verrassende elementen in het verhaal. Zeker als je net begint met het lezen van YA thrillers is het verhaal van Holly Jackson erg tof om een beetje zelf te leren puzzelen hoe het plot in elkaar zit.

En ik moet zeggen dat het plot van Moordgids voor lieve meisjes erg goed in elkaar zit. Holly Jackson heeft aan alle details gedacht. Ze maakt verschillende personages uit het verhaal verdacht door steeds een klein stukje van het verhaal te onthullen. Hierdoor blijft het begrijpelijk en toegankelijk voor iedere lezer. Wat Moordgids voor lieve meisjes verder speciaal maakt is het feit dat je letterijk meeleest in het onderzoek dat Pippa doet, dus je leest interviews, politiedossiers etc. Holly Jackson neemt je echt mee in het onderzoek en je hebt het gevoel dat je ook echt op zoek bent naar de moordenaar.

Hoewel het grootste gedeelte van het verhaal in Moordgids voor lieve meisjes mooi wordt afgesloten door Holly Jackson, blijven er toch nog een aantal losse draadjes over voor een vervolg. En hopelijk gaat die er komen, want ik wil meer van het detectiveduo Pippa en Ravi. In het Engels is het vervolg in april 2020 verschenen onder de titel Good Girl, Bad Blood. Dat klinkt in ieder geval al als een spannend boek! Maar geen zorgen; Holly Jackson heeft er met Moordgids voor lieve meisjes echt wel voor gezorgd dat het geen ondraaglijk wachten wordt op het tweede deel.