Recensie: Monster Zoo 1 – Voedertijd (Tjerk Noordraven)

Auteur: Tjerk Noordraven

Illustrator: Jacqueline van Rhijn

Uitgeverij: Moon (4 november 2020)

Genre: Kinderboek, Griezelen

Aantal bladzijdes: 203

Prijs: € 16,99

Jindra Heuvelmans is een doodgewone brugklasser… tot hij op een dag benoemd wordt tot bewaker van de Monster Zoo: een gigantisch ondergronds complex vol draken en monsters. En die levensgevaarlijke wezens hebben een razende honger…

Waarschijnlijk weten jullie wel dat ik gek ben op griezelboeken. Zo heb ik ontzettend genoten van De Monsterdokter van John Kelly (lees de recensie HIER). Gelukkig lag er nog een griezelboek op mij te wachten, namelijk Monster Zoo – Voedertijd, geschreven door Tjerk Noordraven! Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. En ondanks dat Halloween al voorbij is, ben ik benieuwd wat dit griezelige boek voor mij in petto heeft. Want als het zou kunnen, dan zou ik elke dag wel over monsters willen lezen. Ik ben benieuwd of Monster Zoo – Voedertijd aan mijn hoge verwachtingen kan voldoen.

Tjerk Noordraven heeft een hele leuke schrijfstijl voor kinderen. Hij maakt gebruik van korte zinnen waardoor Monster Zoo – Voedertijd lekker vlot wegleest. Het is af en toe een beetje griezelig, maar zeker niet te eng voor de doelgroep! De opmaak van de tekst is lekker speels door het gebruik van verschillende lettertype groottes/ lettertypes en doordat het soms dikgedrukt of schuingedrukt is. Daarnaast zullen kinderen het geweldig vinden dat er bijvoorbeeld lijstjes met een top 3 in staan en dat Tjerk Noordraven soms direct tot de lezer praat, dit maakt het lezen van Monster Zoo – Voedertijd erg tof.

In Monster Zoo – Voedertijd vind je ook regelmatig illustraties van Jacqueline van Rhijn. Ze passen goed bij het verhaal van Tjerk Noordraven en maken het boek extra leuk om te lezen. Eigenlijk vind je op bijna elke pagina wel een gedetailleerde zwart-wit illustratie (zowel groot, als klein). Alles in het verhaal komt hierdoor een beetje tot leven en dan natuurlijk vooral alle enge monsters in de dierentuin! Jacqueline van Rhijn en Tjerk Noordraven hebben beiden een hele grote fantasie, want ze hebben hele toffe monsters bedacht. De een is wat griezeliger dan de ander, maar dit zorgt juist voor de nodige diversiteit.

Monster Zoo – Voedertijd van Tjerk Noordraven is het perfecte griezelboek voor kinderen die ook graag even lekker willen lachen. Want dit verhaal is niet alleen maar griezelig door alle monsters, maar ook nog eens onwijs grappig. Bereid je maar alvast voor, want ik weet zeker dat jij tijdens het lezen van Monster Zoo – Voedertijd op het puntje van je stoel zit. De monsters in de dierentuin komen tot leven door de gedetailleerde illustraties van Jacqueline van Rhijn en geven je het gevoel dat je in het verhaal zit. Inmiddels zijn het tweede deel Monster Zoo – Op trollenjacht en het derde deel Monster Zoo – De Lava Zoo ook al verkrijgbaar.