Recensie: Mijn waarheid (Sandra J. Paul)

Prijs: € 20,99

Twee vrienden.
Een bruid die sterft.
Twee versies.
Eén onbetrouwbare verteller.

Wie geloof jij, Nathan of Elias? De lezer beslist zelf welke versie hij het eerst leest en gelooft, maar de echte waarheid zit verborgen in het midden.

Mijn Waarheid van Sandra J. Paul heeft een heel erg tof en uniek concept, het is namelijk een omkeerboek waarin je het verhaal van twee kanten leest. Ieder personage heeft zijn eigen waarheid, maar wie spreekt er uiteindelijk de echte waarheid? Dit ga je als lezer zelf proberen te ontdekken. Pas als je zowel Nathans als Elias’ waarheid hebt gelezen begin je in het midden van het boek met het lezen van de echte waarheid!

Ik ben zelf begonnen met het lezen van Nathans kant van het verhaal. Hij is ervan overtuigd dat Elias zijn bruid Natalie van de Blue Mountain heeft geduwd. Vanuit zijn oogpunt lees je over gebeurtenissen uit het verleden en het heden. Dit wisselt elkaar af en maakt Mijn waarheid interessant. Sandra J. Paul zorgt er moeiteloos voor dat je aan elk detail gaat twijfelen. Je neemt niks voor waarheid aan en denkt over elk detail na.

“Ik heb het gezien en je kunt zeggen wat je wilt, maar dit is mijn waarheid. Ik héb je haar zien duwen.” – p. 77 (Nathan)

Toen Nathans waarheid ten einde kwam ben ik verder gegaan met het verhaal van Elias, hij is ervan overtuigd dat zijn bruid Natalie van de Blue Mountain is gevallen. Het is zo uniek om beide verhalen na elkaar te lezen, je wordt door niemand beïnvloed en kan helemaal zelf bepalen wat je gelooft. Alle details die je door Sandra J. Paul voorgeschoteld krijgt in Mijn waarheid zijn van belang om uit te puzzelen wat er nou echt met Natalie is gebeurd. Ook via Elias zijn verhaal leer je dingen over het verleden en langzaam vallen dan een aantal puzzelstukjes in elkaar.

“Niemand is perfect. Iedereen heeft geheimen, een ziel, en niemand is onfeilbaar.” – p. 107 (Elias)

Sommige dingen van de echte waarheid kan je dus zeker een beetje zelf uitvogelen, maar Sandra J. Paul heeft ook een aantal grote verrassingen voor de lezer in petto! Ik weet bijna zeker dat je niet alles aan zal zien komen. De spanning in Mijn waarheid wordt vooral opgebouwd door het feit dat je wilt weten wat er met Natalie is gebeurd. Dit zorgt ervoor dat je door het boek heen vliegt en niet wilt stoppen met lezen. En natuurlijk draagtde fijne, gedetailleerde schrijfstijl van Sandra J. Paul daar ook behoorlijk aan mee.

Dus ben je op zoek naar een hele unieke psychologische thriller? Dan moet je echt Mijn waarheid van Sandra J. Paul een keertje lezen. Ik heb zelf nog nooit een boek gelezen dat op deze manier in elkaar zit en het heeft mij ontzettend erg verrast. Het verhaal bevat spanning, originaliteit en is intrigerend. Dat het boek 440 pagina’s bevat merk je niet eens, want voor je het weet is Mijn waarheid alweer uit.

Deze recensie is onderdeel van de Mijn waarheid-blogtour, georganiseerd door Hamley Books! Eerder heb je al een recensie kunnen lezen bij Eva’s Mijmeringen. En morgen verschijnt er eentje bij Jaimyseatsleepread. Maar er zullen nog veel meer recensies verschijnen tot eind november! Ik hoop dat jullie ervan gaan genieten.