Recensie: Mijn hele leven lang (Emma Anna)

Titel: Mijn hele leven lang

Auteur: Emma Anna

Uitgeverij: mijnbestseller.nl (3 augustus 2018)

Genre: Roman, Feelgood, 18+

Aantal bladzijdes: 294

Prijs: €18,95

”Verliefd worden op een vriend. Dat komt wel vaker voor. Maar wat als die vriend ook de beste vriend is van je vader? Wat als die vriend toevallig je leraar is? En wat als hij achttien jaar ouder is, maar er is niemand anders met wie het zo goed klikt?

Dat overkwam mij dus. Nu, bijna vier jaar later, blik ik terug op die vurige, intense en meest liefdevolle relatie. Na het nieuws dat ik van mijn moeder heb ontvangen, realiseer ik me dat ik misschien toch nog niet over hem heen ben…”

De negentienjarige Lynn is smoorverliefd op de vriend van haar vader, met wie ze een bijzondere band heeft. Tijdens een gezamenlijke vakantie in Ierland blijkt zij niet de enige te zijn die met haar gevoelens in de knoop zit.

In Mijn hele leven lang van Emma Anna volgen we de negentien jarige Lynn Appelboom. Ze heeft een prima leventje, doet het goed op school, weet welke richting ze op wil met studeren, heeft lieve en zorgzame ouders en financieel hebben ze het goed. Lynn heeft dus absoluut niks te klagen. Lynn begint alleen steeds meer te voelen voor Stephan, de beste vriend van haar vader. Daarnaast is Stephan ook nog eens haar leraar geschiedenis, hebben ze een hele hechte en bijzonder band samen en is hij maar liefst achttien jaar ouder dan Lynn. Lynn besluit haar gevoelens voor zichzelf te houden, maar op een dag als ze op vakantie is in Ierland (samen met haar ouders en Stephan) komt ze erachter dat Stephan weleens dezelfde gevoelens zou kunnen hebben voor haar. Zou dit misschien kunnen werken? Lynn is vastbesloten om ervoor te gaan, zelfs als dit betekent dat het haar hele leven op de kop zou zetten.

In het eerste hoofdstuk van Mijn hele leven lang is Lynn tweeëntwintig en komt ze terug van negen maanden studeren in Cairo. Stephan en Lynn zijn ondertussen niet meer samen en dan begint de terugblik op een intense, hartstochtelijk en liefdevolle relatie. Hoe is het hele proces verlopen voor Lynn en Stephan en nog belangrijker: Wat is er nu precies gebeurd?

Je leest het verhaal in Mijn hele leven lang vanuit Lynn, doordat je weet wat ze denkt en voelt kun je je goed inleven in haar kant van het verhaal. Ze weet wat ze wil, maar toch is ze in de relatie met Stephan naïef, onzeker en op sommige punten ontzettend jaloers. Stephan is de eerste man waar ze echt iets voor voelt en je merk in alles dat ze nog heel weinig ervaring heeft in het hebben van een relatie. Stephan daarin tegen heeft veel meer ervaring, is al eens getrouwd geweest en doordat hij ouder is heeft hij zich al veel verder kunnen ontwikkelen. Hij is zevenendertig maar toch is het in veel dingen nog een klein jongetje. Hij snapt niet dat zo’n lief, mooi en jong meisje voor hem kan vallen en dat maakt hem heel erg onzeker. Als de twee samen zijn spat de liefde en passie van de pagina’s af, maar als ze niet samen zijn, of met andere mensen erbij voel je de onzekerheid en de twijfel.

Het leeftijdsverschil tussen Lynn en Stephan loopt als een rode draad door Mijn hele leven lang heen. In eerste instantie weet niemand van hun relatie af, maar daar komt al snel verandering in. Lynn haar vader Freek is absoluut geen voorstander van de relatie. Je snapt zijn gedachte en gevoelens zo goed, dat je het hem totaal niet kwalijk kunt nemen dat hij er zo over denkt. Auteur Emma Anna laat door het verhaal heen alle verschillende elementen van de liefde zien. Geen enkele relatie gaat over rozen en een relatie met zo’n leeftijdsverschil is nog net een stapje harder werken. In het begin las ik het verhaal erg vanuit het zijn van een ouder en dan denk je af en toe wel even: Waar zijn ze nu precies mee bezig? Naarmate het verhaal vordert hebt echt met de hoofdpersonages te doen. Je sluit ze stapje voor stapje steeds meer in je hart en je gunt ze het elke bladzijde meer om gelukkig te zijn in de liefde.

Emma Anna haar schrijfstijl is enorm fijn, beeldend, vlot en vol emoties. Ze laat je echt met de hoofdpersonages meevoelen. Eenmaal aan het verhaal begonnen, wil je gewoon weten hoe het afloopt voor Lynn en Stephan en daardoor lees je het boek binnen de kortste keren uit. Het is gewoon bijna niet aan de kant te leggen. Het boek is niet voor niks een achttien plus boek en je vindt dan ook zeker de nodige erotische scenes, maar dit verhaal is beslist meer dan dat alleen.

Kortom, zwijmel je graag weg bij een mooi liefdesverhaal vol passie en stoor je je niet aan dingen als een groot leeftijdsverschil, ga Mijn hele leven lang van Emma Anna dan absoluut lezen.