Recensie: Mijn hart van ijs (Jen Minkman)

Titel: Mijn hart van ijs

Auteur: Jen Minkman

Uitgeverij: Hamley Books (9 november 2020)

Genre: Young Adult, Fantasy, Mythologie

Aantal bladzijdes: 389

Prijs: € 18,99

Een eeuwenoude vloek teistert al sinds de middeleeuwen de Oostenrijkse vallei waar Magda woont. Tijdens de carnavalsweek verdwijnen er kinderen, die volgens de legende door een berggeest worden ontvoerd en nooit meer terugkeren. Als Magda’s broertje Tobias spoorloos verdwijnt, gaat ze op zoek naar een manier om hem te redden. Jaren geleden is de tweelingbroer van haar vader ook op mysterieuze wijze verdwenen en Magda weigert zich erbij neer te leggen dat de vloek voor de tweede keer haar familie treft.

Om Tobias te redden, moet ze echter sluimerende krachten aanspreken die ze sinds haar vroege jeugd heeft weggestopt. Het hele dorp gelooft dat ze een heks is… en Magda vreest dat de dorpelingen gelijk hebben. Kan ze haar talenten aanwenden om Tobias te redden? En waarom krijgt ze steeds vaker nachtmerries over een heks die in 1586 in de vallei op de brandstapel is beland?

Jen Minkman is een auteur met ontzettend veel boeken op haar naam, waaronder Het licht van Lorelei. Nu is onlangs haar nieuwste boek bij Hamley Books verschenen en het draagt de naam Mijn hart van ijs. Dit is een Mythologisch Young Adult boek en kan het beste omschreven worden als een modern sprookje over familie, vriendschap en liefde.

Mijn hart van ijs is niet een boek waar je meteen het verhaal in gesleurd wordt, het heeft echt wel even de tijd nodig om op gang te komen. Dit komt vooral omdat Jen Minkman veel dingen in het verhaal mysterieus houdt. Je vraagt je af wat er aan de hand is en waar het verhaal in Mijn hart van ijs precies naartoe gaat. De hoofdstukken uit het verleden zijn daarom extra interessant om te lezen, want daardoor ontdek je steeds een stukje van het geheim.

“De persoon die voor haar stond was onaards mooi. Een jongeman met een bleke huid die leek te schitteren in de zon, hoge jukbeenderen, witblond haar en lichtblauwe ogen die haar aan ijs deden denken.” – p. 170

Net voordat je op de helft bent van Mijn hart van ijs wordt het verhaal iets spannender. Ik kan niet precies verklappen waarom, maar vanaf dat moment weet Jen Minkman de aandacht van de lezer echt te grijpen en mee te sleuren in de wereld die zij heeft gecreëerd. Je krijgt meer grip op het verhaal, het wordt allemaal iets tastbaarder en de worldbuilding wordt steeds sterker. De tweede helft van Mijn hart van ijs is daarom ook één van de redenen waarom ik graag Fantasy boeken lees!

Jen Minkman is een kei in het schrijven van verhalen waarin legendes tot leven komen. Aan de ene kant speelt het verhaal in Mijn hart van ijs zich gewoon af in onze wereld, maar aan de andere kant combineert zij dit met verschillende fantasy elementen die je hier zeker niet vindt. Dit is een combinatie die ik altijd erg kan waarderen, zeker als de auteur er de tijd voor neemt om alles met elkaar te verweven zodat het net lijkt alsof het verhaal echt gebeurd is. En dat doet Jen Minkman met Mijn hart van ijs!

Mijn hart van ijs van Jen Minkman is een fijn Young Adult boek over hekserij, familie en vriendschap. Het verhaal komt een beetje traag op gang en mist in het begin een beetje spanning, maar uiteindelijk ontpopt dit boek zich tot een verslavend sprookje. Zeker een aanrader voor iedereen die gek is op mythologie en verhalen over hekserij.