Recensie: Meerminnen verdrinken niet (Saskia Maaskant)

Titel: Meerminnen verdrinken niet

Auteur: Saskia Maaskant

Uitgeverij: Davidsfonds Infodok (juli 2020)

Genre: Jeugdboek, Historisch

Aantal bladzijdes: 213

Prijs: € 15,99

Meerminnen verdrinken niet is een spannend historisch verhaal, gebaseerd op ware – soms ongelofelijke – gebeurtenissen. Over stiekem meevaren over de Schelde, naar Antwerpen. Over een dokter die misschien wel zijn vrouw vermoordde. Over de vergeten Stormramp die het dan grootste mosselvissersdorp van Nederland overkwam. En hoe je de hevigste stormen kunt trotseren. Een boek om in te duiken en in te verdrinken.

Meerminnen verdrinken niet is niet het eerste boek van Saskia Maaskant. In 2013 verscheen haar tweede roman Kieuw en die kreeg een Accolade voor het beste Zeeuwse jeugdboek! In 2016 verscheen haar derde roman Dromer en dit boek won de Kleine Cervantes 2018. Maar Meerminnen verdrinken niet is wél het eerste boek dat ik van Saskia Maaskant en door het bovenstaande heb ik hoge verwachtingen!

Saskia Maaskant heeft een hele fijne schrijfstijl. Het is erg vlot, toegankelijk voor jongeren en vooral beeldend. Het mosselvissersdorp en de stormramp komen tot leven! Saskia Maaskant neemt je moeiteloos mee terug in de tijd, naar het jaar 1911. Ze gebruikt ouderwetse woorden (sommigen waren niet altijd nodig) en zorgt ervoor dat Meerminnen verdrinken niet aanvoelt als een sprookje. Het is extra tof dat het verhaal zich gewoon in Nederland afspeelt. Dit maakt het allemaal iets herkenbaarder!

“Een zonnestraal weerkaatste op een stukje glas dat op de Langendam lag. Ze flonkerde tussen dikke wolken door, zacht als pasgeboren lammetjes in de lente, en gaf ze een gouden glinstering.” -p. 142

Ondanks het feit dat Meerminnen verdrinken niet maar 212 pagina’s telt, neemt Saskia Maaskant de tijd om het verhaal rustig en gedetailleerd op te bouwen. Toch weet ze ook op een mooie manier de spanning in het verhaal te verwerken. Daarnaast geeft dit boek de lezer een geschiedenislesje over de stormramp van 1911 en dit terwijl Meerminnen verdrinken niet echt als een sprookje aanvoelt. Erg knap gedaan! Janna is een fijn personage om over te lezen en naarmate het verhaal vordert voelt ze een beetje aan als een vriendin.

Meerminnen verdrinken niet van Saskia Maaskant is niet alleen een heel mooi boek, maar ook een leerzaam boek. Aan het begin wordt meteen verteld dat er achter sommige woorden een * staat. De betekenis van deze woorden kan je achterin Meerminnen verdrinken niet. Super handig, want zeker niet alle woorden zullen bekend zijn bij de lezers. En het is fijn dat het niet in het verhaal zelf wordt uitgelegd, want dat zou het langdradig kunnen maken. Nu blijft het verhaal lekker vaart houden!

Kortom, Meerminnen verdrinken niet van Saskia Maaskant is een mooi historisch jeugdboek waarin er voldoende plaats is voor de Nederlandse geschiedenis! Omdat het boek wegleest als een sprookje zullen kinderen/jongeren volop genieten van dit boek. Het maakt de historische gebeurtenissen toegankelijk waardoor ze onthouden zullen worden.