Recensie: Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout (Michael Reefs)

Auteur: Michael Reefs

Illustrator: Aleksandar Zolotic

Uitgeverij: Billy Bones (22 juli 2021)

Genre: Kinderboek, Griezelig

Aantal bladzijdes: 176

Prijs: € 15,99

Marie Boe woont op Zilvermaaneiland, een sprookjesachtige plek waar de tijd lijkt stil te staan. Op een middag spoelt de geheimzinnige koffer van haar pas overleden oma aan op het strand. Marie en haar beste vriend Jasper proberen het mysterie te ontrafelen, waarbij blijkt dat ze op het punt staan om het échte geheim van Zilvermaaneiland te ontdekken. Wie is de mysterieuze Geestenkoning en wat zit er toch in haar oma’s koffer?

De naam Michael Reefs klinkt je vast wel bekend in de oren. Deze kinderboekenschrijver heeft namelijk al ontzettend veel boeken op zijn naam staan, denk onder andere maar aan De Biebbende, De Tempeljagers en Het geheim van Klavertjesplein. Zijn nieuwste boek, Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout, is echt pas net verschenen, maar ik heb hem al mogen lezen. Ik laat je niet langer meer in spanning, want in deze recensie vertel ik je er alles over!

Michael Reefs staat erom bekend dat hij boeken schrijft die alle kinderen leuk vinden om te lezen, zelfs als je niet zo van lezen houdt. Ik denk dat hij ook met Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout in deze missie is geslaagd. Het is een boek voor kinderen vanaf 8 jaar, die wel een beetje van griezelen en mysteries houden. Michael Reefs heeft een vlotte, toegankelijke en spannende schrijfstijl. Moeiteloos trekt hij je mee in het avontuur waarin Marie Boe en Jasper zomaar belanden. Het begin is nog vrij rustig en mysterieus, maar vanaf ongeveer de helft van Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout kan je het boek niet meer wegleggen en moet je door blijven lezen!

“Marie zette de koffer neer. Ze kon het niet helpen en keek toch weer opzij, naar het bos. Een koude rilling liep langs haar rug… Tussen de bomen van het Schaduwbos stond een schim. Hij was best groot, groter dan een mens. Hij had twee gele ogen.” – p. 69/70

Zoals je aan de quote hierboven kunt merken is Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout een spannend en griezelig boek. Michael Reefs is erin geslaagd om de rillingen over je rug te laten lopen en heeft het verhaal behoorlijk spannend gemaakt. Het verhaal is to the point waardoor het niet langdradig is! Ook heeft Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout een interactief gedeelte. Zo vind je namelijk een QR-code die je tijdens het lezen kan scannen! Daarnaast vind je op het einde van het boek nog een leuke quiz om erachter te komen wat voor spokenjager je bent. En door het hele verhaal heen vind je prachtige illustraties van Aleksandar Zolotic die het verhaal van Michael Reefs echt tot leven laten komen.

Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout is pas het eerste deel van een gloednieuwe griezelige boekenserie en dat is zeker te merken. Michael Reefs sluit het verhaal natuurlijk wel een beetje af, het eerste avontuur van Marie is namelijk echt afgerond. Maar dat wil niet zeggen dat hij je niet heel erg nieuwsgierig maakt naar de vervolgdelen, want daar geeft Michael Reefs je alvast een tipje van de sluier van! En vanaf februari 2022 is Marie Boe 2 – Het magische moeras zelfs al verkrijgbaar. Nog even geduld dus, maar vast en zeker het wachten waard!

Ben jij bereid om het samen met Marie Boe en haar beste vriend Jasper op te nemen tegen de griezelige Geestenkoning en heb jij zenuwen van staal? Wacht dan niet langer en lees Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout van Michael Reefs! Het heeft alles wat een goed kinderboek nodig heeft; het is spannend, snel, griezelig, mysterieus en interessant. Marie en Jasper nemen je echt mee op hun avontuur met de Geestenkoning en onderweg leer je hele leuke personages kennen (denk bijvoorbeeld maar aan een heel schattig spookje)! Dat wil je natuurlijk niet missen.

Blogtour & Spokentocht

Deze recensie is onderdeel van de Marie Boe-blogtour, georganiseerd door uitgeverij Billy Bones! Ik heb vandaag de blogtour afgetrapt, maar de komende dagen vind je recensies bij Boekiewoogie, Elinewildelezen, Heavenleighbooks, Juf Willemijn op All Stars, Kinderboekenjournaal en Juf Naomi. En wisten jullie al dat dit niet zomaar een blogtour is? Want jullie moeten ook op spokentocht! Iedere dag hebben de bloggers/bookstagrammers voor jullie een woord verstopt in hun post op Instagram of blog. Al deze woorden vormen samen een spreuk waarmee je toegang krijgt tot een gave winactie op de Marie Boe-website! Heb jij het woord bij mij gevonden? Neem dan morgen een kijkje bij Boekiewoogie.