Recensie: Marie Boe – Het magische moeras (Michael Reefs)

Auteur: Michael Reefs

Illustrator: Aleksandar Zolotic

Uitgeverij: Billy Bones (13 april 2022)

Genre: Kinderboek, Griezelig

Aantal bladzijdes: 176

Prijs: € 16,99

Het is een nieuwe volle maan en dat betekent dat de Geestenkoning weer kan ontsnappen uit het Schaduwbos. Marie en haar beste vriend Jasper moeten hem zien tegen te houden, want hij zit nog steeds achter de koffer van Marie aan.

Diep verscholen in het bos ligt het magische moeras. Dit moeras heeft wel heel bijzondere krachten: je diepste wensen kunnen worden vervuld.

Lukt het Marie en Jasper om hun grote vijand op afstand te houden?

De naam Michael Reefs heb je vast weleens voorbij zien komen. Deze kinderboekenschrijver heeft namelijk al ontzettend veel boeken op zijn naam staan, denk onder andere maar aan De Biebbende, De Tempeljagers en Het geheim van Klavertjesplein. Nu is eindelijk het tweede deel in zijn griezelige, maar magische serie over het meisje Marie Boe verschenen. De recensie van het eerste deel, Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout, lees je HIER. Is Marie Boe – Het magische moeras net zo leuk als het eerste deel? Ik vertel het je in deze recensie!

Michael Reefs neemt de lezer weer direct mee in een spannend avontuur. Er zijn 4 weken voorbij sinds de gebeurtenissen in Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout en de volgende volle maan staat alweer voor de deur. De Geestenkoning zal weer uit het Schaduwbos kunnen ontsnappen. Hierdoor gebeurt er meteen van alles in Marie Boe – Het magische moeras en is het geen enkel moment saai. Je voelt de naderende aanwezigheid van de Geestenkoning als een koude rilling over je rug lopen. Zal het Marie en Jasper ook dit keer lukken om hem te verslaan?

“Er is teveel op dit eiland gebeurd om iedereen te vergeven. Mijn hart is duister geworden door de verraders die onder jullie leven.” – p. 129

In Marie Boe – Het magische moeras laat Michael Reefs doorschemeren dat Marie en Jasper nog veel niet weten over Zilvermaaneiland. In elk deel van deze serie zul je samen met hen iets ontdekken. Dit maakt het verhaal mysterieus en geheimzinnig. En dit zorgt ervoor dat je de volgende delen over Mari Boe ook zeker wilt gaan lezen. Je bent namelijk vooral benieuwd naar het verhaal van de Geestenkoning. Waarom is hij zo slecht? Waarom wil hij de krachten van de Numori verzamelen? Wat wil hij ermee doen? Wat is er met hem gebeurd?

Dit keer verschijnt er een andere Numori op het toneel, namelijk Waranja, en maken we kennis met Piertje, een lachpaca. Super leuke elementen waar kinderen zeker van gaan genieten! Michael Reefs heeft een hele fijne en vlotte schrijfstijl in Marie Boe – Het magische moeras. Hij maakt de gebeurtenissen in het verhaal lekker griezelig, magisch en spannend. Het is echt een boek dat je blijft lezen. Daarnaast vind je prachtige gekleurde illustraties van Aleksandar Zolotic in het boek die het geheel nog meer tot leven doen komen. Om het verhaal in Marie Boe – Het magische moeras iets interactiever te maken staan er QR codes in het boek, hiermee lees je een extra verhaaltje en kan je een muziekje luisteren.

Het magische moeras is een tof tweede deel in de Marie Boe-serie van Michael Reefs. Het is belangrijk dat je eerst Marie Boe – Het spook van Villa Donkerhout leest zodat je alle belangrijke informatie hebt. Want je ontdekt in ieder deel iets nieuws over Zilvermaaneiland. Marie en Jasper nemen je wederom mee op een spannend, griezelig en magisch avontuur dat je niet wilt missen. Marie Boe – Het magische moeras is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar om zelf te lezen!

Blogtour & Spokentocht

Deze recensie is onderdeel van de Marie Boe-blogtour, georganiseerd door uitgeverij Billy Bones! En wisten jullie al dat dit niet zomaar een blogtour is? Want jullie moeten ook op spokentocht! Iedere dag hebben de bloggers/bookstagrammers voor jullie een woord verstopt in hun post op Instagram of in hun blog. Al deze woorden moet je op de Marie Boe-website invullen om de Numori te bevrijden en als dat gelukt is, krijg je daarna toegang tot een gave winactie! Heb jij het woord bij mij gevonden? (Tip: kijk op Instagram) Neem dan morgen een kijkje bij Boekiewoogie.