Recensie: Mama Heks (Kaat de Kock)

Titel: Mama Heks

Auteur: Kaat de Kock

Uitgeverij: Hamley Books (4 april 2022)

Genre: Jeugd, Fantasy

Aantal bladzijdes: 126

Prijs: € 13,-

Als Stella op een nacht wakker wordt en een zwarte kat op haar bezem voorbij ziet vliegen, denkt ze nog dat het een gekke droom is. Maar als ze wat later wormen in haar lunchbox vindt en blijkt dat haar mama hun brooddozen heeft omgewisseld, beseft ze dat er iets heel vreemds aan de hand is. Maar zou het echt waar kunnen zijn dat haar mama en heks is? En zij dus ook? Want heksen bestaan niet, toch? Nou, misschien toch wel, alleen mag niemand dat weten. Want heksen zijn lang geleden verbannen uit de mensenwereld en als iemand ontdekt dat Stella en haar mama heksen zijn, zijn ze in groot gevaar. Gelukkig krijgen ze al snel hulp. En dan nog wel van iemand die al lang geleden gestorven is…

In Mama Heks van Kaat de Kock mist een beetje de magie, de spanning en het avontuur die je verwacht na het lezen van de synopsis. Het is eigenlijk gewoon een verhaaltje over een meisje die een heks blijkt te zijn en besluit de heksen te helpen zodat zij de mensen weer kunnen helpen met bijvoorbeeld medicijndrankjes. Heksen kunnen niet toveren, maar wel op een bezemsteel rondvliegen. Hoewel Stella gepest wordt in Mama Heks gaat de rest haar allemaal vrij gemakkelijk af en hoeft ze nergens echt moeite voor te doen. Hierdoor mist er actie en avontuur in het verhaal.

Kaat de Kock heeft een ontzettend fijne schrijfstijl voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of 8, waardoor Mama Heks lekker vlot wegleest. Het verhaal heeft een hoog tempo en er wordt niet lang stil gestaan bij bepaalde gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld de heksenkat die Stella heeft uitgekozen of het plan om de heksen te helpen. Kaat de Kock zorgt er hiermee voor dat Mama Heks ook heel geschikt is voor kinderen die wat minder van lezen houden. Daarnaast zijn de hoofdstukken in Mama Heks lekker kort, waardoor je snel even een paar hoofdstukjes voor het slapengaan kan lezen.

“Gemene heksen zoals in enge verhalen, dié bestaan niet. Echt niet. Zo zijn heksen niet. Echte heksen zijn lief en helpen mensen.” – p. 24

De opmaak van Mama Heks is ontzettend leuk gedaan, hier en daar vind je bijvoorbeeld een spinnenwebje in een hoekje van de bladzijde of een heksenhoed. Ook staan er een paar super leuke illustraties in. Kaat de Kock heeft een aantal mooie boodschappen in het verhaal verwerkt. In vriendschap maakt het niet uit wie je bent, zolang je het maar gezellig met elkaar hebt en pesten loont niet. Natuurlijk zitten er nog meer in het verhaal verborgen, maar die mag je zelf ontdekken tijdens het lezen van Mama Heks.

Mama Heks van Kaat de Kock is een leuk boek voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of 8. Het telt maar 126 pagina’s, maar zit vol met verborgen boodschappen voor de lezers. Het verhaal in Mama Heks mist een beetje magie, actie, spanning en avontuur, maar leest wel erg vlot weg door het hoge tempo. Hier en daar vind je weleens een klein foutje (zoals dat er Evi staat in plaats van Stella), maar dat zal kinderen vast niet zo opvallen. Mama Heks is gewoon een leuk verhaaltje over een meisje dat eigenlijk een heksje blijkt te zijn!

Deze recensie is onderdeel van de Mama Heks-blogtour, georganiseerd door Uitgeverij Hamley Books. Voor alle deelnemende bloggers neem even een kijkje op mijn Bookstagram!