Recensie: Mack Dime – Het verraad van Lady Charlamane (Hans Breuker)

Serie: Mack Dime (1)

Auteur: Hans Breuker

Uitgeverij: In Eigen Beheer (juni 2019)

Genre: Actie, Thriller

Aantal bladzijdes: 360

Prijs: € 14,95

In Het Verraad van Lady Charlamane leren we Mack en zijn vrienden kennen. Niet alleen zijn meedogenloosheid en strategisch inzicht maar ook zijn menselijke kant. Lady Charlamane was zijn protegé maar verdween jaren geleden. Nu is ze terug en zet ze een val waardoor zijn bedrijf en zijn leven op het spel staan. Hij ontsnapt aan de politie met hulp van zijn trouwe rechterhand Tony. Zijn kantoor wordt bezet genomen door één van zijn mensen en hij kan niemand binnen zijn organisatie meer vertrouwen. Voor hulp moet hij terug naar zijn oude buurt. Met behulp van Jerrol en zijn Lobi boys gang en inspecteur Storm gaan ze op zoek naar zijn laatste aanknopingspunt; de huurling Reint Nauta. Een grote sadistische Fries met een getatoeëerd snorretje.

Op de vlucht voor een peloton huurlingen en de politie bespeelt Mack de Nederlandse media en beland met zijn vrienden in een apotheose van geweld.

Het verraad van Lady Charlamane is het eerste deel van de actieserie over Mack Dime van Hans Breuker. De auteur hoopt de wereld met deze boekenserie te gaan veroveren, maar gaat hem dat lukken?

Mack Dime is het hoofdpersonage van het boek en je leest het verhaal vanuit zijn perspectief. Helaas heeft hij niet heel veel diepgang en is hij minimaal uitgewerkt. Je leert Mack niet goed kennen en weet niet wat hij denkt; behalve dat hij gek is op wapens en lekkere wijven. Hans Breuker probeert hem neer te zetten als een stoere, populaire, beetje angstaanjagende vent, maar dat komt niet altijd helemaal uit de verf. Hij doet bijvoorbeeld soms uitspraken die niet bij het karakter passen.

De schrijfstijl van Hans Breuker is vlot, to the point en moet je maar net liggen. Hij maakt namelijk veel vergelijkingen om iets duidelijk te maken, misschien net iets te veel waardoor het de lezer afleidt van het verhaal. Daarnaast gaat de auteur ervan uit dat je kennis hebt van o.a. wapens. Niet iedereen zal waarschijnlijk weten wat er bedoeld wordt met een Smith & Wesson of een FAL en hierdoor is Mack Dime: Het verraad van Lady Charlamane niet heel toegankelijk voor iedereen. Daarnaast had er nog wel een rondje redactie overheen gemogen om de foutjes eruit te halen!

Het plot van Mack Dime: Het verraad van Lady Charlamane is vrij oppervlakkig en redelijk voorspelbaar. Natuurlijk geeft de titel van het boek al iets weg en ook de andere plottwist zie je als lezer al een beetje vanaf het begin aankomen. Jammer, want het verhaal had echt heel erg veel potentie! Wat wel erg leuk gedaan is, is dat het verhaal zich echt in Nederland, specifiek gezien in Amsterdam en Amstelveen, afspeelt. Zeker voor lezers die deze plaatsen kennen zorgt het voor erg veel herkenning!

Je kan merken dat Hans Breuker van veel actie houdt en dit voert hij door in Mack Dime: Het verraad van Lady Charlamane. De scènes waarin actie voorkomt zijn over het algemeen het beste geschreven en hebben de meeste details. Ze zijn visueel en spreken tot de verbeelding. De actie gaat snel, de kogels vliegen je om de oren en de slechteriken vallen bij bosjes dood neer. Er gebeurt echt van alles en daarom is het boek geen enkel moment saai.

Het verhaal in Mack Dime: Het verraad van Lady Charlamane van Hans Breuker heeft echt wel potentie, maar helaas heeft een boek meer nodig dan alleen maar harde, oppervlakkige actie om een succes te worden. Ik wil vooral meer weten over Mack Dime; Wie is hij? Waar komt hij vandaan? Wat heeft hij meegemaakt? Daarmee bouw je een zekere band op met het karakter, wordt hij sympathiek en wil je meer over hem lezen!