Recensie: Maanziek (Eva Linden)

Serie: Maanziek (1)

Auteur: Eva Linden

Verschenen: 19 november 2016

Genre: Fantasy, Young Adult, Horror

Aantal bladzijdes: 256

Prijs: €15,-

De zeventienjarige Mathis heeft het niet makkelijk. Naast de problemen met zijn vrienden en zijn liefje, heeft hij last van vreselijke, levensechte nachtmerries. Net op het moment dat hij niet meer weet wat echt is en wat niet, ontmoet hij een mysterieus meisje met een duister verleden. Ze vertelt hem over de gevaren die er zijn in de wereld van ‘lucide dromen’. Ondertussen raken de twee steeds meer verstrikt in een spel tussen goed en kwaad, en verliezen ze hun grip op de werkelijkheid. Slagen ze er in om zichzelf te redden? Of is het allemaal maar…een droom?

Op de achterkant van Maanziek, geschreven door Eva Linden, staat dat het een avonturenverhaal is met een gezonde dosis fantasy en een vleugje horror. Horror en fantasy gecombineerd? Count me in! Dat zijn namelijk mijn twee favoriete genres, dit boek kan dus eigenlijk niet anders dan in de smaak vallen!

Maanziek van Eva Linden is opgedeeld in drie delen. Deel één en deel drie zijn vanuit Mathis’ oogpunt geschreven en deel twee vanuit Mila’s oogpunt. Deze delen zijn weer opgedeeld in hoofdstukken! De hoofdstukken, en ook de zinnen, zijn lekker kort en dat zorgt ervoor dat het leestempo erg hoog ligt! Je vliegt echt door het boek heen en voor je het weet is Maanziek alweer uit.

Het onderwerp van Maanziek is erg origineel en verrassend. Ik heb nog nooit eerder een boek gelezen over lucide dromen. Wel heb ik al eerder over het fenomeen gelezen en hierdoor was ik er dus al een beetje bekend mee. Voor degene die niet weet wat een lucide droom is, is dat zeker geen probleem! In het boek legt Eva Linden kort, maar duidelijk uit wat het allemaal precies inhoudt.

De dromen van Mathis zijn eigenlijk vooral nachtmerries. Hier komt dus het stukje horror om de hoek kijken. Er gebeuren vreselijke dingen in zijn nachtmerries, dingen die je jouw ergste vijand nog niet eens zou toewensen. Toch maakt dit het, zeker voor mij, levensecht! Zelf heb ik namelijk ook weleens last van enge dromen en de angst die ik dan voel is vergelijkbaar met die van Mathis. Daardoor kon ik mijzelf goed in hem inleven!

“Een luide schreeuw breidt zich uit vanuit m’n keel, maar ik weet dat het niet mogelijk is om hem te helpen. Het enige wat ik kan doen is toekijken en hopen dat het allemaal een nachtmerrie is. Hoe ben ik hier toch beland? We hadden nooit mogen deelnemen aan die domme wedstrijd. We hadden niet naar het zwembad moeten komen. We hadden…” – p.23

Eva Linden heeft een erg fijne en beeldende schrijfstijl. Je wordt samen met Mathis en Mila meegesleurd naar de droomwereld. Het mooie aan Maanziek is dat je daardoor ook totaal niet weet of iets werkelijkheid is of niet. De werkelijkheid gaat zonder problemen over in een droom (en andersom!). Daarnaast wordt niet direct alles aan de lezer verteld. Eva Linden laat de lezer ook gewoon zelf nadenken. Er komen echt veel vragen bij je op tijdens het lezen, zoals: Wat is er vroeger met Mathis gebeurd? Lukt het hem om lucide te worden? Wie is Mila? Wat is er gebeurd met haar vorige droompartner? De meeste van deze vragen zullen beantwoord worden, maar zeker niet alles! Daarvoor zal je denk ik het vervolg, Alpengloed, moeten lezen.

Eva Linden wisselt in Maanziek af en toe tussen het verleden en het heden. Dit kan voor de lezer soms een beetje verwarrend zijn, omdat je niet meteen doorhebt dat je plotseling iets uit het verleden van Mila of Mathis aan het lezen bent. Daarnaast komen er wel een aantal Vlaamse uitdrukkingen in het boek voor (zoals kwetsuren), maar de meeste wijzen zich wel vanzelf en ik vond het best wel grappig! Maar er zat hier en daar toch wel een klein foutje, zoals ‘Als een rad in de val’. Ook hadden die dialogen hier en daar iets meer diepgang mogen hebben.

Kortom, ik heb genoten van MaanziekEva Linden heeft een prachtig, en vooral spannend, debuut neergezet en dit smaakt naar meer. Gelukkig is Alpengloed al in mijn bezit en kan ik die binnenkort gaan lezen! Laat je met Maanziek meevoeren naar de wereld van lucide dromen, naar de wereld van Mila en Mathis. Niks is wat het lijkt. Is het een droom of is het werkelijkheid?

1 thought on “Recensie: Maanziek (Eva Linden)