Recensie: Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers (Chinouk Thijssen)

Serie: Lúcia Flores (1)

Auteur: Chinouk Thijssen

Illustrator: Stefan Yamá Cab

Uitgeverij: Clavis (25 mei 2021)

Aantal bladzijdes: 118

Prijs: € 14,95

Welkom in het Land van Coleoptera … Lúcia Flores hoort een bekende stem uit de koelkast komen. Is dat … abuelo Hugo? Ze strekt haar hand ernaar uit en staat dan opeens op een treinperron. De Welbefaamde Betoverde Limotrein zal Lúcia naar haar grootvader brengen, naar een wereld waarin verloren dierbaren verder leven. Tot ze door de aaskevers naar gene zijde worden gebracht. Maar koningin Polyphaga heeft de aaskevers vervloekt en Lúcia is de enige die de vloek kan opheffen. Hugo heeft haar hulp nodig!

In de Young Adult-wereld is Chinouk Thijssen natuurlijk geen onbekende naam, zo schreef zij de Truth or Dance-trilogie, Fataal spel, Dubbelleven, Je hebt één nieuwe volger en Gegijzeld. Stuk voor stuk spannende YA thrillers. Maar met Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers slaat Chinouk Thijssen een hele andere weg in, namelijk die van de kinderboeken! Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en is het eerste deel van de Lúcia Flores-reeks.

Ik kan jullie vertellen dat Chinouk Thijssen een ontzettend grote fantasie heeft en dit in Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers heeft verwerkt. Met haar vlotte, beeldende schrijfstijl neemt ze je mee naar een hele bijzondere wereld. Alles is mogelijk in dit boek en niks is gek. Daarnaast is het ook nog eens heel spannend, want je voelt dat er een bepaalde dreiging is. Alleen blijft dit nog heel mysterieus! Daarnaast zorgt Chinouk Thijssen er ook regelmatig voor dat je gaat twijfelen aan wat de realiteit is en wat niet. Wie kan je vertrouwen en wie niet? Is alles echt gebeurd of is het een droom?

“Lúcia kneep zichzelf in haar arm om te controleren of ze nog sliep. Dit moest een droom zijn, toch? Een heel rare droom. AU! Ze wreef over de pijnlijke plek op haar arm. Dit was echt!” – p. 12

Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers van Chinouk Thijssen bevat 118 bladzijdes, maar dit wil niet zeggen dat het er rustig aantoe gaat. Er gebeurt namelijk echt ontzettend veel in het verhaal. Je wordt van de ene gebeurtenis in de andere gebeurtenis gegooid en je hebt eigenlijk bijna geen tijd om rustig adem te halen. Hierdoor is Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers geen enkel moment saai en zeker geschikt voor de iets jongere lezers die zich snel vervelen. Chinouk Thijssen zorgt er hiermee namelijk voor dat je door blijft lezen! Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige lezers net iets te veel is waardoor het verhaal hier en daar verwarrend kan zijn.

Een super leuk detail in Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers is dat er af en toe prachtige illustraties van Stefan Yamá Cab te vinden zijn! Misschien wisten jullie het al, maar ik ben een groot fan van illustraties in kinderboeken. Ze spreken namelijk heel erg tot de verbeelding van kinderen waardoor het verhaal nog veel meer tot leven komt. De illustraties van Stefan Yamá Cab zijn heel erg gedetailleerd en nemen je echt mee naar de bijzondere wereld die Chinouk Thijssen heeft gecreëerd. Dit in combinatie met de beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat het verhaal zich als een film in je hoofd afspeelt.

Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers van Chinouk Thijssen is een tof eerste deel in de Lúcia Flores-reeks. Het verhaal zit vol met fantasie en spanning. Kinderen vanaf 8 jaar zullen volop genieten van de vele gebeurtenissen in het verhaal, al moet je ook wel goed je aandacht erbij houden zodat het niet verwarrend is! Op het einde van Lúcia Flores en de vloek van de aaskevers wordt er kort gehint op het vervolg, maar zonder dat je weet waar het over zal gaan. Ik ben heel benieuwd wat Lúcia en abuelo Hugo nog meer te wachten staat. Ik ben in ieder geval fan!