Recensie: Lottie Luna en de bloementuin (Vivian French)

Serie: Lottie Luna (1)

Auteur: Vivian French

Illustrator: Nathan Reed

Uitgeverij: HarperCollins (25 februari2020)

Aantal bladzijdes: 144

Prijs: € 15,50

Lottie Luna mag misschien een doodnormaal weerwolfje lijken, ze is ongelooflijk bijzonder. Doordat ze is geboren tijdens een zonsverduistering heeft ze speciale gaven: superkracht, supersnelheid en superzicht.

Toch wil Lottie een zo normaal mogelijk leven leiden en gewoon lekker naar school gaan met haar vrienden. Ze gebruikt haar speciale krachten liever niet, tenzij ze er iemand mee uit de problemen kan helpen. Echte kracht komt tenslotte niet altijd van buiten – het komt ook van binnenuit. Maar wanneer de Bloementuin van de school vernietigd dreigt te worden, moet ze in actie komen – en wel nú!

Vivian French heeft met Lottie Luna en de bloementuin een heerlijk luchtig verhaaltje geschreven over een jong weerwolfje dat naar een nieuwe school gaat. Lottie is heel uniek. Niet alleen is zij een prinses, ze heeft ook speciale krachten. Maar ze wil liever niet dat haar nieuwe klasgenootjes het weten, omdat ze niet anders behandeld wil worden (een mooie eigenschap). Alleen is het nogal moeilijk om het verborgen te houden. Gelukkig maakt ze al snel vrienden door gewoon zichzelf te zijn, een mooie boodschap!

De schrijfstijl van Vivian French is fijn, vlot en simpel. Ze maakt gebruik van korte zinnen en hoofdstukken. Hierdoor leest Lottie Luna en de bloementuin heel snel weg. Zeker kinderen die wel een beetje van griezelen (à la Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon) houden gaan genieten van Lottie Luna. Maar het is natuurlijk ook hartstikke leuk om dit boek ’s avonds voor het slapen gaan voor te lezen!

“Jouw krachten zijn een gave, Lottie – die maken je heel bijzonder. Maar ze brengen ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee, en soms zijn ze ook wel lastig.” – p. 50

Lottie Luna en de bloementuin staat vol met prachtige (zwart-wit) illustraties van Nathan Reed. Eigenlijk vind je ze wel op elke pagina. De ene keer zijn ze klein en de andere keer zijn ze groot. Maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze goed bij het verhaal passen en ze alles en iedereen tot leven laten komen! Kinderen kunnen hun ogen dus uitkijken tijdens het lezen van Lottie Luna en de bloementuin. En dit maakt dit boek ook erg geschikt voor kinderen die iets minder van lezen houden.

Kortom, Lottie Luna en de bloementuin van Vivian French is een mooi boek voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of 5. Het is een luchtig verhaaltje over vriendschap en het is een heel klein beetje griezelig, ook al zijn alle karakters ontzettend lief. En de illustraties van Nathan Reed maken dit boek af.