Recensie: Liefde zonder verleden (Anne May)

Serie: Zorgen voor de liefde (2)

Auteur: Anne May

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (10 juni 2021)

Genre: New Adult

Aantal bladzijdes: 315

Prijs: € 18,96

Als je morgen niet leeft omdat je bang bent om gisteren kwijt te raken… dan is er toch niets? Als Abigail Kooistra de sleutel van haar nieuwe appartement krijgt, hoopt ze daarmee ook de deur naar haar nieuwe leven te openen. Hoewel ze haar verleden graag achter zich had gelaten, heeft het haar ook iets moois gebracht waarvoor ze wil vechten. Dat kan alleen als ze een goede basis weet op te bouwen: vast inkomen, eigen woning en een helder hoofd. Een boekenkast met een eigen wil brengt daar echter verandering in als die zonder pardon omvalt, dwars door de muur van de buurman heen. Een buurman die zich voorgenomen had Abigail Kooistra voorgoed uit zijn geheugen te bannen en helemaal geen nieuwe herinneringen met haar wil maken. Is er een toekomst mogelijk zonder dat het verleden in de weg staat?

Liefde zonder verleden is het tweede deel van de Zorgen voor de liefde-serie, geschreven door Anne May. Het is het losstaande vervolg op Liefde zonder oordeel en die heb ik alweer een tijdje geleden gelezen. De recensie van het eerste deel vind en lees je HIER. Hierna volgt nog het derde deel, Liefde zonder toekomst, waarvan natuurlijk ook nog een recensie op Magic of Books zal verschijnen. Maar nu is het eerst tijd om jullie te vertellen wat ik van Liefde zonder verleden vond.

In Liefde zonder verleden volgen we het verhaal van Abby en Silas. Doordat het over twee andere personages gaat dan in Liefde zonder oordeel is dit boek ook zeker los te lezen. Anne May laat Miriam en Gideon wel voorbij komen in Liefde zonder verleden en het is leuk om te lezen hoe het nu met ze gaat. Wederom weet Anne May twee intrigerende personages neer te zetten door tussen hun perspectieven te wisselen. Beiden hebben veel meegemaakt in hun korte leven en dit wordt langzaam onthuld. Hierdoor blijft Liefde zonder verleden lange tijd mysterieus waardoor je moeiteloos door blijft lezen.

“Als we samen geen verleden hadden, dan was er ruimte geweest voor de liefde.” – p. 156

Anne May heeft zo een ontzettend mooie schrijfstijl in Liefde zonder verleden. Zoals de prachtige quote hierboven vind je er nog veel meer in dit boek. Het is poëtisch en filosofisch tegelijk. Het komt echt binnen bij de lezer. Daarnaast leest het verhaal fijn en vlot weg. Alle details in het verhaal zijn van betekenis en niks wordt zomaar gezegd. Dit zorgt ervoor dat Liefde zonder verleden geen enkel moment saai is en veel diepgang heeft (in tegenstelling tot Liefde zonder oordeel). Je wilt constant meer weten over Abby en Silas. Zal hun liefde sterk genoeg zijn om het verleden te vergeten? Het is een vraag waar je dolgraag antwoord op wilt.

Kenmerkend voor de Zorgen voor de liefde-serie van Anne May is dat de levens van de personages in de boeken niet perfect zijn. Ze maken dingen mee waar ze anderen niet mee willen opzadelen of vinden dat ze geen recht op de liefde hebben. Anne May laat zien dat liefde onvoorwaardelijk kan zijn in Liefde zonder verleden. Ondanks dat er misschien moeilijkheden op de weg liggen blijkt het dat de liefde het altijd waard is om voor te vechten. Het is erg ontroerend, zeker voor lezers die er herkenning in kunnen vinden.

Kortom, Liefde zonder verleden is een indrukwekkend en ontroerend (ja, ik heb af en toe een traantje gelaten tijdens het lezen) vervolg in de Zorgen voor de liefde-serie. Met haar mooie, poëtische en filosofische schrijfstijl neemt Anne May je moeiteloos mee in de levens van Abby en Silas. Je leeft met ze mee en door hun gecompliceerde verleden zit er veel diepgang in het verhaal. En natuurlijk zitten er ook een aantal sexy scènes in Liefde zonder verleden.