Recensie: Liefde zonder tijd (Anne May)

Auteur: Anne May

Uitgeverij: Woorden van Meij (6 februari 2022)

Genre: New Adult

Aantal bladzijdes: 318

Prijs: € 18,95

Alle dingen hebben tijd, maar wat als de tijd voorgoed wordt stilgezet?

Ben en Maddy staan niet alleen op het punt internationaal door te breken met de rockband Rebellion, ze hebben ook besloten om eindelijk voor elkaar te kiezen. Een noodlottig ongeval verandert hun levens echter voorgoed en Maddy blijft met lege handen achter, terugkijkend op een tijd vol gemiste kansen en onuitgesproken liefdesverklaringen. Of toch niet? Tien jaar eerder stapt Ben ‘per ongeluk’ het huis van Maddy binnen. Hij is helemaal niet van plan om auditie te doen voor een rockband, maar Maddy weet hem over de streep te trekken. Zonder dat hij het gevoel kan benoemen, weet Ben dat Maddy de meest bijzondere persoon is die hij ooit heeft ontmoet. Liefde op het eerste gezicht, maar wat mijn hart voelde, kende mijn ogen nog niet. Zodra Ben zich voorstelt, weet Maddy het zeker: dit is liefde op het eerste gezicht.

Maar hoe kan een ander verliefd op jou worden als je nog niet weet wie je bent? Durft Maddy zichzelf te worden door Bens onvoorwaardelijke liefde of verliezen ze zich in de tijd die ze niet hebben?

Waarschijnlijk kennen jullie de Zorgen voor de liefde-serie van Anne May wel een beetje. Hiervan verschenen de recensies van Liefde zonder oordeel en Liefde zonder verleden al op Magic of Books, de recensie van Liefde zonder toekomst is nog onderweg. Liefde zonder tijd lijkt misschien onderdeel van deze serie door de titel, maar is officieel een spin-off. Het verhaal gaat over Ben en Maddy en ik vertel je graag wat ik ervan vond.

Liefde zonder tijd begint met een proloog en dus weet je al een beetje wat er gaat gebeuren. Het is heftig en je vraagt je af of je het boek eigenlijk wel wilt lezen. Anne May neemt je hierna mee terug in de tijd. Naar wanneer Ben en Maddy elkaar voor het eerst ontmoeten en wisselt dit af met hoofdstukken die meer tegen het heden aanliggen, maar nog steeds in het verleden. Langzaam werkt Anne May hiermee toe naar de proloog van Liefde zonder tijd. Daarnaast wordt het perspectief tussen Ben en Maddy afgewisseld, zodat je allebei hun gevoelens en gedachten kan ontdekken.

“Je bent vrij je grenzen op te zoeken, Maddy. Zolang niemand je over je grenzen heen dwingt. Hoe zacht en liefdevol de dwang ook lijkt.” – p. 146

Ondanks dat het vrij heftig is om te weten wat Ben en Maddy te wachten staat, is Liefde zonder tijd een mooi verhaal om te lezen. Het gaat niet alleen om een opbloeiende liefde tussen twee mensen, maar ook over jezelf ontdekken en genderidentiteit. Zo komen non-binariteit en panseksualiteit aan bod. Prachtige en leerzame onderwerpen die zeker vaker centraal mogen staan in boeken. Anne May maakt met Liefde zonder tijd een gewaagde stap, maar het is zeker de juiste! Ik heb genoten van de unieke liefde tussen Ben en Maddy.

Liefde zonder tijd is ontroerend geschreven door Anne May (dit komt mede doordat je eigenlijk constant met de proloog in je hoofd blijft zitten). Ze heeft een hele fijne en mooie schrijfstijl. Het is wederom weer bijna poëtisch en filosofisch met indrukwekkende zinnen. Ze laat de personages moeiteloos tot leven komen. Ze zijn oprecht, realistisch en complex. Ben en Maddy zullen zeker een plekje in je hart weten te veroveren met hun hartverscheurende verhaal.

Kortom, Liefde zonder tijd is weer een indrukwekkend verhaal van Anne May. Het is heel anders dan de boeken uit de Zorgen voor de liefde-serie, maar toch ook weer niet. Je wordt mee op reis genomen door het leven van Ben en Maddy. Samen met hen ontdek je wie ze zijn, kom je erachter dat ze onvoorwaardelijk van elkaar houden, maar dat ze een tragische gebeurtenis te wachten staat. In Liefde zonder tijd staan non-binariteit en panseksualiteit centraal. Het is een ontroerend verhaal dat je nog lang zal bijblijven.

Sneeuwvlokjesliefde

Bij Liefde zonder tijd hoort ook een korte prequel, namelijk Sneeuwvlokjesliefde. Hierin zet Maddy een hele grote stap. Is dit het einde van de vriendschap tussen Maddy en Ben, of begint hier voor hen een nieuwe wereld?