Recensie: Liefde zonder oordeel (Anne May)

Serie: Zorgen voor de liefde (1)

Auteur: Anne May

Uitgeverij: Duch Venture Publishing (1 februari 2021)

Genre: New Adult, Feelgood

Aantal bladzijdes: 105

Prijs: € 12,50

Als je wilt overleven, kies je met je verstand. Maar als je echt wilt leven, laat je je hart spreken. Vanaf het moment dat haar vader haar vertelt dat hij zal komen te overlijden, is Miriam overgegaan op de overlevingsstand. Iedere keus die ze na die dag maakt, is gericht op overleven. Tot ze niet meer kan en definitief een streep zet door alles wat ze ooit gekend heeft. Gezien haar traumatische verleden is een normale opleiding of baan niet voor haar weggelegd en ze gaat aan de slag als vrijwilliger op de dagopvang in een verzorgingstehuis. Daar ontmoet ze een wel heel bijzondere patiënt. Gideon Asher is vijfentwintig, heeft een ernstig ongeluk gehad en is niet in staat om te praten of te bewegen. Toch lukt het Miriam om stukje bij beetje tot hem door te dringen en met hem te communiceren. Tot ze op zijn geheim stuit. Maar mag ze hem wel veroordelen om wat hij heeft gedaan? Is gebroken voor altijd kapot of kun je elkaar ook helen?

Liefde zonder oordeel is het eerste deel van de Zorgen voor de liefde-serie, geschreven door Anne May. Hierna zullen nog Liefde zonder verleden, Liefde zonder toekomst, Liefde zonder beperking en Liefde zonder kans verschijnen! Als het goed is zullen de meeste delen dit jaar nog verschijnen, dus we kunnen nog even vooruit. Maar laat ik eerst even vertellen wat ik van Liefde zonder oordeel vond.

In Liefde zonder oordeel volgen we het verhaal van Miriam en Gideon. De hoofdstukken wisselen tussen deze twee perspectieven. Hierdoor leer je beide personages kennen. Hun gedachten komen mooi naar voren en ze hebben allebei veel meegemaakt in hun leven. Het verhaal van Miriam houdt Anna May een lange tijd mysterieus. Pas naar het einde toe kom je er precies achter wat ze meegemaakt heeft. Bij Gideon kom je hier gedurende het boek al achter.

“Wat kapot is, blijft altijd een beetje stuk, maar door de barsten kun je ook naar buiten.” – p. 100

Anne May heeft een hele fijne schrijfstijl. Ze maakt gebruikt van korte zinnen waardoor Liefde zonder oordeel snel wegleest. Daarnaast weet ze de gevoelens die tussen Miriam en Gideon ontstaan heel mooi te beschrijven. Je voelt het verlangen tussen de twee personages. Pas naar het einde van Liefde zonder oordeel toe wordt het duidelijk dat het om een New Adult boek gaat, maar deze scènes zijn alsnog heel teder en mooi beschreven.

Omdat Liefde zonder oordeel maar 105 pagina’s telt, is er niet super veel ruimte voor diepgang. Hierdoor voelt het verhaal een beetje gehaast aan. Zeker naar het einde toe. In de laatste paar hoofdstukken gebeurt er ontzettend veel en worden veel dingen pas duidelijk. Ik denk dat Anne May hier best iets meer rust voor had kunnen nemen, dan had Liefde zonder oordeel denk ik meer indruk gemaakt op de lezer. Want het verhaal van Miriam en Gideon is erg mooi!

Liefde zonder oordeel van Anne May is zeker een vermakelijk boek om een keertje tussendoor te lezen. Het verhaal leest snel weg en de liefde die ontstaat tussen Miriam en Gideon is hartverwarmend. Na het lezen van Liefde zonder oordeel ben ik zeker benieuwd geworden naar de vervolgdelen. Liefde zonder verleden is het eerstvolgende deel en zal in mei verschijnen!