Recensie: Liefde is voor losers (Wibke Brueggemann)

Titel: Liefde is voor losers

Auteur: Wibke Brueggemann

Uitgeverij: Gottmer (30 juni 2020)

Genre: Young Adult, Contemporary

Aantal bladzijdes: 336

Prijs: €17,99

Verliefdheid, dat is helemaal niks. Dat doe je jezelf toch niet aan? Maar Phoebe komt erachter dat het nou niet bepaald een keuze is in ‘Liefde is voor losers’, een LGBTQ Young Adult-boek in de traditie van Bridget Jones. De vijftienjarige Phoebe vindt dat liefde maar voor losers is. Ze gaat er niet aan beginnen. Tenminste, dat denkt ze. Totdat ze Emma ontmoet, die al haar plannen en theorieën in de war schopt. Vlijmscherp en hilarisch schrijft Phoebe haar kijk op het leven en wat haar overkomt op in haar dagboek.

Liefde is voor losers van Wibke Brueggeman is een ontzettend fijne YA Contemporary standalone! Het is vlot, simpel en daadkrachtig geschreven. Wibke Brueggeman maakt gebruik van korte zinnen en komt meteen to the point. Ze brengt gemakkelijk over wat ze wil zeggen en draait er niet heel lang omheen. Toch weet ze ook om emoties en gevoelens goed over te brengen op de lezer, waardoor je het gevoel hebt dat je Phoebe in het echte leven ook kent.

Phoebe is een interessant personage om over te lezen in Liefde is voor losers. Ze is echt zichzelf en ontzettend eerlijk. Ze zegt wat ze denkt en maakt de waarheid niet mooier dan dat het is. Ze is niet echt een mensenmens en ik kon mezelf in heel veel dingen van haar herkennen. Omdat Wibke Brueggeman het verhaal in dagboekvorm heeft geschreven kom je vooral heel veel te weten over Phoebe, maar ook de andere personages komen voldoende tot leven. Zo leer je Emma tegelijk kennen met Phoebe en dat maakt het realistisch!

“Het is alsof je hersenen je lichaam met tranen willen beschermen tegen iets wat pijn doet.” – p.171

Oh, wat zit er toch heerlijk veel humor in Liefde is voor losers verwerkt. Phoebe is af en toe lekker droog en sarcastisch, zeker mijn soort humor! Ik lag tijdens het lezen dan ook regelmatig in een deuk om wat ze allemaal te zeggen had of om de uitkomst van haar kleine online onderzoeken. Lekker verfrissend hoe Phoebe in elkaar zit. Dit was dan ook een ontzettend groot pluspunt van dit boek, ik heb genoten en vergat even alles om mij heen.

Wibke Brueggeman heeft ontzettend veel verschillende onderwerpen in Liefde is voor losers verwerkt. Zo gaat het niet alleen over liefde en vriendschap, maar ook over rouw en verwerking. Hierdoor is het een heel divers verhaal en zal het veel jongeren aanspreken. Voor mij had het gedeelte over Phoebe’s moeder nog een klein beetje meer uitgewerkt mogen worden in de vorm van bijvoorbeeld een goed gesprek aan het einde van het verhaal. Dan was het iets duidelijker geworden voor de lezer waarom Phoebe’s moeder bepaalde keuzes maakt. Dat neemt niet weg dat het een heel leuk boek is!

Kortom, Liefde is voor losers van Wibke brueggeman is een boek om van te genieten. Het laat je lachen, huilen en is heel herkenbaar! De dagboekvorm waarin Liefde is voor losers is geschreven zorgt ervoor dat je maar door blijft lezen. Dus als je aan dit boek gaat beginnen, zorg dan dat je de hele dag vrij bent.. want dat lees je het zeker in één ruk uit.