Recensie: Liefde & Geluk (Jenna Evans Welch)

Auteur: Jenna Evans Welch

Uitgeverij: HarperCollins (25 september 2018)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: €15,-

Kan een roadtrip door Ierland haar gebroken hart helen?

Addie heeft iets ongelooflijk stoms gedaan. Nu is ze diep ongelukkig, en ze is bang dat haar hele toekomst in puin ligt. Wat niet helpt is dat ze ook nog voortdurend ruzie met haar broer Ian heeft, die wil dat ze alles opbiecht aan hun ouders.

Ze hoopt dat de over-de-top-bruiloft van haar tante in Ierland haar kan afleiden, maar dan gooit Ian al hun vakantieplannen overhoop, en voor Addie weet wat haar overkomt, zit ze in een piepkleine auto samen met Ian en zijn Ierse vriend Rowan, die ze met iedere afgelegde kilometer leuker begint te vinden. Wat volgt is een wilde roadtrip door het sprookjesachtige Ierland, met als enige houvast de reisgids Ierland voor mensen met liefdesverdriet.

In Liefde & Geluk van Jenna Evans Welch lees je het hele verhaal vanuit één perspectief, namelijk die van Addie. Het wordt geen moment saai, omdat Addie een heel interessant personages is en je ook veel te weten komt over haar broer Ian, zijn vriend Rowan en haar beste vriendin Lina. Addie heeft iets heel ergs meegemaakt en de lezer weet niet precies wat dat is, het enige wat je wel weet is dat het iets met een jongen te maken heeft. Het hoofdverhaal is dus de roadtrip door Ierland, maar af en toe lees je ook een stukje uit Addie’s verleden en langzaamaan kom je erachter wat er gebeurd is. Dit maakt de lezer erg nieuwsgierig, omdat je gewoon graag wilt weten wat er is gebeurd.

Liefde & Geluk is heerlijk geschreven door Jenna Evans Welch met de juiste hoeveelheid humor, liefde en verdriet. Het leest als een trein door het simpele taalgebruik en de korte zinnen. Tussen de hoofdstukken door lees je ook stukjes uit de reisgids ‘Ierland voor mensen met liefdesverdriet: een oncoventionele gids voor het smaragdgroene eiland’. Vooral hierin zit erg veel humor verwerkt en ik heb er toch echt een paar keer om moeten lachen, m’n dropje. Daarnaast maakt de reisgids het verhaal uniek, het neemt je mee in de wereld van Addie en van Ierland. Zeker door de reisgids kan ik niet wachten om Ierland een keertje te bezoeken!

“Met dit soort types had ik me altijd al geïdentificeerd. Met de hulpeloze prinsesjes had ik nooit wat gehad – bovendien, wie wilde er nou de hele dag in een torenkamer zitten?” – p. 208

Tijdens het lezen van Liefde & Geluk sluit je alle personages die voorbij komen in je hart. Dat komt omdat iedereen een echt verhaal met zich meedraagt. Je ontwikkelt sympathie, omdat de gevoelens van de personages zo herkenbaar en echt zijn. Ik denk dat iedereen die Liefde & Geluk leest zeker wel één ding in het verhaal herkent dat hem of haar is overkomen. In dit boek leren de personages met hun gevoelens om te gaan en je ziet dus een duidelijke ontwikkeling ontstaan bij Addie, Ian en ook Rowan. Af en toe had ik echt een brok in mijn keel tijdens het lezen.

Jenna Evans Welch heeft het verhaal in Liefde & Geluk op een erg sterke wijze weten op te bouwen waardoor er voldoende diepgang in het verhaal zit. Niet alleen Addie heeft een geheim, Rowan en Ian blijken ook allebei iets met zich mee te dragen dat niemand weet. Alle geheimen worden op het juiste moment onthuld waardoor de verschillende puzzelstukjes die de schrijfster door het verhaal heen aan de lezer heeft gegeven op zijn plek vallen. Het boek sluit af met een epiloog en hierin lees je nog een klein stukje over het leven van Addie (en Ian) na het avontuur in Ierland.

“Een goede vriend is als een klavertjevier . Je vindt ze zelden, maar ze brengen geluk.” – p. 292

Liefde & Geluk van Jenna Evans Welch heeft alle elementen om de lezer te laten lachen en ook te laten huilen! Het is een herkenbaar verhaal dat de lezer laat beseffen dat hij of zij niet de enige is met ingewikkelde gevoelens en dat er altijd licht is aan het einde van de tunnel. Én dit boek zorgt ervoor dat jij binnenkort een reisje naar Ierland gaat boeken om alle mooie plekken te bezoeken die in dit boek aan bod zijn gekomen!