Recensie: Levana (Marissa Meyer)

Auteur: Marissa Meyer

Uitgeverij: Blossom Books (3 mei 2017)

Genre: Young Adult, Fantasy, Sciencefiction

Aantal bladzijdes: 176

Prijs: €13,50

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, Wie is de mooiste van het land?

Lezers van de Lunar Chronicles kennen koningin Levana als een meedogenloze heerseres, die haar glamour gebruikt om de macht te houden. Maar lang voordat ze het pad van Cinder, Scarlet en Cress kruiste, was Levana een heel ander iemand. Haar verhaal is nog nooit verteld. Tot nu.

Laat ik eerst even duidelijk maken dat ik niet zo vaak tussenboekjes lees, omdat ze meestal toch niet zo heel erg veel aan het verhaal toevoegen. Toch besloot ik Levana van Marissa Meyer te lezen. Ik kan jullie alvast vertellen dat dit zeker een tussenboek is dat het waard is om te lezen. Het is zo een belangrijk verhaal dat het eigenlijk geen tussenboek meer is, maar een op zichzelf staand verhaal!

In Levana kom je meer te weten over de wrede koningin van Luna. Ze is afschuwelijk en wil alleen maar de macht over alles en iedereen hebben. Dit gaat ten koste van alles. Maar voordat ze zo werd was Levana ook maar een klein meisje op zoek naar liefde. Langzaamaan leer je haar kennen. Je wordt meegenomen in een reis door haar verleden! Want wat heeft er nou precies voor gezorgd dat Levana zo meedogenloos is? En waarom wil zij geen spiegels in de buurt hebben? Je komt het allemaal te weten in dit boek.

“Ze haatte spiegels. Ze haatte spiegelbeelden en hun waarheden. Ze vond het afschuwelijk dat zij blijkbaar de enige was die spiegels zo hartgrondig haatte, ook al liep iedereen aan het hof rond met glamours die net zo nep waren als de hare” – p. 164

Het verhaal over Levana is heel interessant om te lezen en zit bijzonder goed in elkaar. Marissa Meyer geeft de lezer allemaal puzzelstukjes (dit begint al in de drie voorgaande delen) die na verloop van tijd op hun plek zullen vallen bij de lezer. Hierdoor zal je uiteindelijk meer begrip hebben voor Levana. Er zijn namelijk heel veel verschillende (en afschuwelijke) dingen gebeurd waardoor zij is geworden wie zij nu is. Ondanks dit begrip mag ik haar trouwens nog steeds niet, maar dat terzijde!

Ik vind wel dat het verhaal over Levana misschien net iets te gehaast is verteld. Het boek bevat nog geen 200 bladzijdes en ik denk dat als Marissa Meyer 100 pagina’s aan het verhaal had toegevoegd er meer diepgang in gezeten had. Je komt er namelijk wel achter wat er gebeurd is, maar de emoties van Levana blijven een beetje oppervlakkig. Hierdoor lijkt het alsof de gebeurtenissen minder impact op haar hebben gehad dan in werkelijkheid het geval is geweest.

Toch blijft Levana van Marissa Meyer een aanrader als je de eerdere boeken uit The Lunar Chronicles hebt gelezen. Heel veel puzzelstukjes vallen moeiteloos op hun plek, waardoor je de eerdere boeken nog beter begrijpt. En daarbij maak je in dit deel eindelijk een beetje kennis met Luna en daar was ik erg nieuwsgierig naar geworden!