Recensie: Leeuw met strepen (Marlene Rebel & Lucinda Vos)

Auteur: Marlene Rebel & Lucinda Vos

Illustrator: Sophie Pluim

Uitgeverij: Billy Bones (20 juli 2020)

Genre: Historisch, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 216

Prijs: € 16,99

Ben jij klaar voor een bloedstollend avontuur in 17e-eeuws Amsterdam? Wanneer de tienjarige Jacob en de vijfjarige Catrijn alleen achterblijven na het overlijden van hun moeder, wachten broer en zus met smart op de thuiskomst van hun vader, die als chirurgijn op zee vaart. Maar al snel worden de kinderen ontdekt door de valse buurvrouw. De kleine Cat wordt afgevoerd naar het pesthuis buiten de stad. Jacob, die in het Burgerweeshuis terecht komt, zet alles op alles om te ontsnappen en zijn zusje te redden. Een zenuwslopende zoektocht begint…

Leeuw met strepen van Marlene Rebel & Lucinda Vos is een historisch kinderboek over de pest die in de 17de eeuw in Amsterdam heel veel mensen ziek maakte. Het verhaal wordt verteld vanuit Jacob, een jongen met een sterke wil en heel veel doorzettingsvermogen. Af en toe lees je ook heel kort iets uit de perspectieven van de mensen om Jacob heen. Leeuw met strepen krijgt hierdoor meerdere lagen.

Ten eerste is Leeuw met strepen een ontzettend leerzaam boek. Niet alleen kom je meer te weten over hoe het leven in de 17de eeuw was en wat de pest kon veroorzaken, maar achterin het boek vind je ook een uitgebreide woordenlijst. Af en toe gebruiken Marlene Rebel & Lucinda Vos namelijk een beetje ingewikkelde woorden, maar ze zorgen er wel voor dat je deze woorden makkelijk kan opzoeken! En zo verruim je natuurlijk je woordenschat.

“Sinds de ziekte de stad in zijn greep heeft, zijn bijna alle zaken gesloten. Pas halverwege bij de brug is er voor het eerst leven in de straat. Een paar krijsende ratten vechten om een dode vogel.” – p. 27

Ten tweede is Leeuw met strepen een heel erg avontuurlijk boek. Jacob en Cat worden al vrij snel van elkaar gescheiden, dit zorgt voor een mooi tempo in het verhaal. Jacob maakt van alles mee op zijn zoektocht naar zijn zusje Cat. Marlene Rebel & Lucinda Vos zorgen ervoor dat er constant iets gebeurt en het verhaal wordt hierdoor eigenlijk geen enkel moment saai. En natuurlijk ben je als lezer nieuwsgierig of het Jacob gaat lukken om zijn zusje te vinden en of alles toch nog goed komt.

Ten derde hebben Marlene Rebel & Lucinda Vos een hele fijne en vlotte schrijfstijl. Het is precies gedetailleerd genoeg en bevat niet te veel poespas. Hierdoor leest Leeuw met strepen snel weg voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar. Daarnaast vind je af en toe illustraties van Sophie Pluim en dat maakt het verhaal net even iets visueler. Deze combinatie maakt van Leeuw met strepen ook een goed boek voor kinderen die iets minder van lezen houden.

Kortom, als ik Leeuw met strepen van Marlene Rebel & Lucinda Vos in 5 woorden zou moeten omschrijven, dan zijn dat: Leerzaam, Avontuurlijk, Vriendschap, Liefde en Moed. Het einde van het verhaal is erg mooi en maakt het cirkeltje rond. Want er wordt nog even naar het begin van Leeuw met strepen teruggegrepen!