Recensie: Lady Smoke (Laura Sebastian)

Serie: Ash Princess (2)

Auteur:Laura Sebastian

Uitgeverij: Young & Awesome (27 november 2019)

Aantal bladzijdes: 430

Prijs: €18,99

VLUCHTELING. PIRAAT. HELDIN. KONINGIN.

Theodosia is ontsnapt uit het paleis waarin de Kaiser haar jarenlang gevangen heeft gehouden. Maar de wrede Kaiser zit nog altijd op háár troon, en nog altijd gaat haar volk gebukt onder zijn heerschappij. Kan een koningin op de vlucht haar volk bevrijden?

Let op: kleine spoilers voor Ash Princess!

Lady Smoke is het langverwachte vervolg op Ash Princess van Laura Sebastian. Dit boek las ik ongeveer anderhalf jaar geleden en toen heb ik er ontzettend erg van genoten! Ik keek dan ook heel erg uit naar Lady Smoke, ik kon niet wachten om terug te keren naar de magische (maar wrede) wereld waarin Theodosia leeft. Zou het haar uiteindelijk gaan lukken om haar land, Astrea, te redden van de Kalovaxiërs?

“Hun kroon is hun geboorterecht, ze hebben hem niet zelf verdiend. Niemand van hen heeft geleden zoals wij, dus niemand van hen kan jou begrijpen zoals wij dat doen.” – p. 208

Lady Smoke gaat direct verder waar Ash Princess is geëindigd. Theodosia is aan de Kaiser ontsnapt en hoewel het gevaar nog niet geweken is, is de eerste helft van het verhaal niet heel erg spannend. Er worden strategieën besproken om Astrea terug te krijgen en er wordt van Theodosia behoorlijk veel gevraagd. Ze moet veel opofferen, maar ondertussen probeert ze haar eigen identiteit als koningin te vinden. Dus hoewel je misschien niet meteen op het puntje van je stoel zit, gebeuren er wel een aantal belangrijke dingen voor het verhaal en karakterontwikkeling.

In Ash Princess maakten we kennis met de driehoeksverhouding tussen Theodosia, Blaise en Søren. Laura Sebastian zet dit voort in Lady Smoke! Dit is een van de eerste keren dat ik een driehoeksverhouding niet heel erg aanwezig of vervelend vind in een verhaal. De romantische liefde staat sowieso niet heel erg centraal in de Ash Princess-serie, maar is gewoon lichtelijk aanwezig, Het draait vooral om de liefde die Theodosia voor Astrea heeft en hoe ze haar land probeert terug te krijgen van de Kaiser.

“Hij kijkt naar me alsof ik zijn lievelingsboek ben, een boek waarvan hij alle bladzijden te vaak heeft gelezen. Een boek waarvan hij de geheimen heeft ontraadseld, maar waarnaar hij toch altijd blijft terugkeren.” – p. 366

Laura Sebastian weet wederom voor de nodige plotwendingen te zorgen in Lady Smoke. Als lezer weet je niet wat er komen gaat en de Kaiser is niet meer de enige vijand van Theodosia. Ze is nergens veilig en dat voel je als lezer. Het kruipt onder je huid. Zeker naar het einde toe wordt Lady Smoke ontzettend spannend. En ik kan jullie verklappen dat Laura Sebastian weer een grote cliffhanger voor je in petto heeft. Deze doet verlangen naar Ember Queen, het derde deel in de serie!

Lady Smoke is een ontzettend tof vervolg op Ash Princess. Het verhaal kent wederom de nodige opbouw, maar dit is allemaal van belang voor het verhaal. Laura Sebastian spaart niemand en weet de lezer vol vragen achter te laten! Het is spannend, verrassend en soms een beetje wreed. Dit maakt Lady Smoke een verslavend boek!