Recensie: Lady Midnight – Vrouwe Middernacht (Cassandra Clare)

Titel: Lady Midnight – Vrouwe Middernacht

Serie: The Dark Artifices – De Duistere Machten (1)

Auteur: Cassandra Clare

Uitgeverij: Mcelderry Books (maart 2016) – Moon (december 2016)

Aantal bladzijdes: 668

Prijs: €19,99 – €22,50

Vijf jaar na de gebeurtenissen in Stad van Hemelse Vlammen is Emma Carstairs niet langer een rouwend meisje, maar een jonge vrouw die vastberaden is te ontdekken wie haar ouders heeft vermoord. Samen met haar parabatai, Julian Blackthorn, patrouilleert ze door de straten van Los Angeles, waar ze een demonisch complot onderzoeken. Dit is Emma’s kans om wraak te nemen en antwoorden te vinden. Wie heeft haar ouders werkelijk vermoord? En waarom verbiedt de wet van schaduwjagers liefde tussen parabatai?

Sommige boeken moet ik gewoon in het Engels lezen en Lady Midnight (Vrouwe Middernacht) is daar eentje van! Het verhaal in Vrouwe Middernacht is heel erg origineel. Je krijgt een hele andere kant van de Schaduwjagers-wereld te zien dan in de eerdere boeken. Zo wordt het door de Kloof eigenlijk niet geaccepteerd dat iemand geestelijk ziek is, volgens hen betekent het dat je lichaam het bloed van de Engel afstoot. Ook autisme passeert de revue en dit zijn toch belangrijke onderwerpen waar af en toe aandacht aan besteed mag worden! Met Vrouwe Middernacht gaat Cassandra Clare dus echt de diepte in!

In Vrouwe Middernacht staat vooral het parabatai-verbond centraal. In de Kronieken van de Dood-serie maken we hier natuurlijk al een beetje kennis mee: Jace en Alec zijn namelijk parabatai. Heel erg diep wordt er verder niet op ingegaan, maar in Vrouwe Middernacht wel. Emma en Julian zijn sinds hun twaalfde elkaars parabatai. En als je parabatai bent, mag je geen romantische relatie met elkaar hebben. Toch worden ze verliefd op elkaar, maar de wet is hard en die kan niet zomaar aan de kant geschoven worden. Zeker niet als Emma erachter komt waarom het verboden is. Cassandra Clare weet hier echt een hele bijzondere en originele twist aan te geven!

“The words of the oath were from the bible, and ancient: Whither thou goest, I will go; thy people shall be my people; where thou diest, will I die, and there I will be buried.” – p. 23

Ik denk dat we Cassandra Clare met recht de koningin van de plottwists mogen noemen! In de Kronieken van de Dood kon ze er al wat van, maar in Vrouwe Middernacht doet ze het nog even een paar keer erger. Heel veel gebeurtenissen zijn gewoon totaal niet te voorspellen, je denkt dat je het ‘misschien’ weet en dan maakt het verhaal een draai van 180 graden. Ik heb er zeker van genoten. Ik hou er namelijk van als een verhaal niet te voorspellen is en dat is bij Vrouwe Middernacht zeker het geval, heerlijk!

En wat kan Cassandra Clare mooi schrijven zeg! Ik ben echt een paar prachtige quotes tegengekomen, waardoor ik zeker een beetje geroerd was. Sommige heb ik zelfs een paar keer gelezen, omdat ik ze gewoon goed wilde laten bezinken! Daarnaast is haar schrijfstijl gewoon super fijn en leest het boek echt als een trein! Ondanks dat het boek 664 pagina’s telde heb ik het in drie dagen uitgelezen. Cassandra Clare weet gewoon ontzettend goed de aandacht van de lezer vast te houden. Het is spannend en je wil gewoon weten wat er allemaal gaat gebeuren en vooral wie erachter de moorden zit (en of Emma en Julian het kunnen tegenhouden).

“For years I have had no mirror; I have learned to make do. The eyes of another can be more effective than water. If you will look at me, I can see my reflection in yours.” – p. 265

Na het lezen van Vrouwe Middernacht word je erg nieuwsgierig gemaakt, door de cliffhangers, naar het volgende boek en wil je meteen doorlezen. In het Engels is het vervolg al uit, Lord of Shadows, maar in het Nederlands moeten we nog heel even wachten op het vervolg. Schaduwheer verschijnt namelijk op 15 januari. Vrouwe Middernacht van Cassandra Clare verdient echt vijf dikke sterren! Heerlijk hoe er af en toe romantiek in voorkomt, maar ook een beetje horror en vooral spanning!

Tip: Begin pas aan Vrouwe Middernacht als je de eerdere boeken van Cassandra Clare in de Schaduwwereld hebt gelezen om spoilers te voorkomen!

6 thoughts on “Recensie: Lady Midnight – Vrouwe Middernacht (Cassandra Clare)

1. first of all: DIE FOTO IS ECHT ZO WAANZINNIG GAAF!!

En ik ben onwijs nieuwsgierig wat je van Lord of Shadows gaat vinden,
    want dat was voor mij één van de beste boeken die Clare so far geschreven heeft!
    Die was voor mij in ieder geval, nog zelfs heel veel beter als Lady Midnight.
    Be prepared though; YOU NEED TISSUES, LOTS AND LOTS OF THEM.

1. Aaah dankjewel❤️ Je maakt mij nu wel heel erg nieuwsgierig naar Lord of Shadows hahaha! Ik vond Lady Midnight namelijk het beste boek tot nu toe (hoewel ik The Infernal Defices nog niet gelezen heb). Goed om te weten dat ik alvast de tissues moet klaarleggen als ik ga lezen.. Die zal ik dan zeker wel nodig hebben!

1. Ik kan je wel Echt aanraden om TID eerst te lezen want er zitten ontzettend Veel cameo’s in Lord of Shadows die met TID te maken hebben! Het is niet persé noodzakelijk om het verhaal te volgen, maar qua lezers beleving is het wel echt een Must om TID dan eerst gelezen te hebben, zodat je ook personages die naar voren komen uit TID kent e.d. en ziet hoe gaaf Clare alles met elkaar verbonden heeft.

1. Thanks voor de tip! Ik ga die dan zeker eerst lezen, ik vond nu namelijk al dat het mooi verbonden was met TMI (en merkte al een paar spoilers op van TID). Echt knap gedaan!