Recensie: Labyrint (Inge Verbruggen)

Titel: Labyrint

Auteur: Inge Verbruggen

Uitgeverij: Clavis (28 april 2021)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 253

Prijs: € 16,95

Filmnacht op school! Gezellig, toch? Tot het beeld van de film hapert en verandert. Op het scherm verschijnt een griezelige boodschap: Truth and dare. Boston en Ava zoeken samen met hun klasgenoten een weg naar buiten, maar ontsnappen lijkt onmogelijk uit het donkere schoolblok.

Inge Verbruggen zou je kunnen kennen van haar boeken Duivels spel en Doodverklaard. Twee spannende boeken binnen het YA-genre. Ook Labyrint valt hierbinnen. Volgens de beschrijving is het een zenuwslopende thriller, beklemmend en claustrofobisch. De tagline ‘Als de school verandert in een escaperoom’ op de achterkant van Labyrint viel me meteen op en intrigeerde me. Ik had wel zin in een spannend boek waarbij je op het puntje van je stoel zit en ik ben benieuwd of Inge Verbruggen dit waar weet te maken.

Het verhaal in Labyrint wordt verteld vanuit maar liefst 4 verschillende perspectieven. Namelijk vanuit 3 ‘deelnemers’ van de escaperoom, Boston, Ava en Benthe en vanuit de bedenker van de escaperoom. Met deze afwisseling houdt Inge Verbruggen het verhaal in Labyrint interessant, want het is hier en daar een beetje langdradig. Er worden veel details gebruikt die overbodig zijn voor het plot van Labyrint, maar je leert de personages zo wel een beetje kennen. De schrijfstijl van Inge Verbruggen is wel heel erg fijn en vlot waardoor het boek toch snel wegleest.

“Het zint me niets. Ik kan niet tegen gesloten deuren. Zij verbergen geheimen.” – p. 78

In Labyrint is eigenlijk geen dreigende spanning aanwezig, omdat je niet het idee hebt dat de ‘deelnemers’ van de escaperoom echt in gevaar zijn. Vooral de stukken vanuit de bedenker van de escaperoom maken het verhaal een beetje spannend, verder kabbelt Labyrint een beetje voort. Je zit dus niet op het puntje van je stoel tijdens het lezen. Maar Inge Verbruggen maakt de lezer wel nieuwsgierig naar het ‘waarom’ van de escaperoom. Waarom zijn o.a. Boston, Ava en Benthe gekozen voor de escaperoom? Hebben zij iets gedaan? Of zijn ze willekeurig gekozen?

Voor de lezers die wel vaker (jeugd)thrillers lezen is Labyrint een beetje voorspelbaar en niet echt verrassend. Je kan al best snel bedenken wie er achter de escaperoom zit en waar diegene achter probeert te komen. Inge Verbruggen werkt het hele boek naar een climax toe, maar helaas krijg je niet waar je op hoopt. Veel vragen blijven namelijk onbeantwoord voor de lezer. En dat is jammer, want dat was nou net de reden waarom je Labyrint blijft lezen. Om achter de waarheid te komen.

Labyrint van Inge Verbruggen heeft mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt. Het is een boek dat lekker wegleest en waarin je nieuwsgierig gemaakt wordt naar het ‘waarom’ van de escaperoom in de school en de deelnemers. Het concept is zeker heel erg tof, maar de uitwerking iets minder. Je krijgt geen antwoord op al je vragen en het plot is een tikkeltje voorspelbaar. Toch vond ik Labyrint wel een leuk boek om even tussendoor te lezen door de fijne en vlotte schrijfstijl van Inge Verbruggen.