Recensie: Laat me los, schat (Cynthia van der Cruyssen)

Titel: Laat me los, schat

Auteur: Cynthia van der Cruyssen

Uitgeverij: Book Scout (19 juni 2020)

Genre: Roman

Aantal bladzijdes: 166 (e-book)

De perfecte relatie lijkt onmogelijk, maar toch was dat wat Sam en Nicky leken te hebben. Tien jaar lang beleefden ze het perfecte sprookje van de liefde, nooit werd er ruzie gemaakt, nooit werd er geroepen of geschreeuwd. Ze waren zielsgelukkig en hadden met elkaar, alles wat ze nodig hadden. Tien jaar lijkt lang, maar het had veel langer moeten duren. Wanneer ze uiteindelijk na tien jaar een vlammende ruzie krijgen, stormt Sam kwaad het huis uit en komt daarna nooit meer terug.

Nicky verliest Sam op een manier dat zelfs in haar ergste nachtmerries niet voorkwam. Ze moet haar eigen manier vinden om met haar verlies om te gaan en heeft tijd nodig voor de harde beslissing die ze moet nemen.

Laat me los, schat is het tweede boek dat van Cynthia van der Cruyssen is verschenen. Eerder verscheen van haar het boek Ontrouw. In Laat me los, schat volgen we het verhaal van Nicky na een heftige gebeurtenis met haar man. Ze moet een ontzettend moeilijke beslissing nemen en niemand zou in haar schoenen willen staan. Laat me los, schat is een verhaal over verdriet, angst, verlies, maar ook over hoop en liefde.

In Laat me los, schat word je meteen het verhaal ingegooid door Cynthia van der Cruyssen. Hierdoor is er nog niet veel opbouw geweest voordat er een heftige gebeurtenis plaatsvindt. Een echte band met de personages heb je daarom nog niet op kunnen bouwen, maar daar zorgt Cynthia van der Cruyssen later in het verhaal wel voor. Dit zorgde er wel voor dat de heftige gebeurtenis in het begin niet zoveel impact op mij maakte.

“De pure liefde die we deelden, de passie en hartstocht, het respect dat we voor elkaar hadden en ga zo maar door, was de perfectie van perfectie.” – p. 43

Laat me los, schat is een verhaal afwisselt tussen het heden en het verleden. Hiermee zorgt Cynthia van der Cruyssen dat je tijdens het lezen Nicky en Sam leert kennen op twee verschillende manier. Je leest hoe ze elkaar ontmoet hebben en hoe ze 10 jaar ontzettend gelukkig met elkaar geweest zijn en je leest de worstelingen van Nicky na de heftige gebeurtenis. Dit contrast intrigeert de lezer, het laat duidelijk zien hoe geluk in één keer in duigen kan vallen en dat niks vanzelfsprekend is.

Hoe verder je in het verhaal komt hoe meer je om Nicky gaat geven. Haar verhaal in Laat me los, schat wordt met de bladzijde schrijnender. Naar het einde toe kreeg ik steeds meer een brok in mijn keel en ontroerde het verhaal mij ontzettend erg. En dat is ontzettend knap voor een boek dat maar 166 pagina’s telt. Cynthia van der Cruyssen weet de emoties van de personages zo realistisch over te brengen dat de tranen wel in je ogen staan.

Laat me los, schat van Cynthia van der Cruyssen is een ontroerende roman en maakt echt indruk op de lezer. Het verhaal van Nicky en Sam kruipt onder je huid en bezorgt je op sommige momenten kippenvel. Het drukt de lezer met de neus op de feiten en laat zien dat elke dag een cadeautje is en je niks in het leven als vanzelfsprekend moet beschouwen. Want het leven is fragiel en kan van de een op de andere dag voorbij zijn. Laat me los, schat laat je nadenken…