Recensie: Koninklijke Magie (Petra Doom)

Titel: Koninklijke Magie

Serie: De Overstekers (3)

Auteur: Petra Doom

Uitgeverij: Hamley Books (8 januari 2021)

Aantal bladzijdes: 636

Prijs: € 18,99

Vijf jaar nadat Mirabel uit de magische wereld Aeterna is overgestoken heeft ze in de mensenwereld haar plekje gevonden. Als bemiddelaar voor andere Overstekers – wezens als faunen, waternimfen en ifrieten – sust ze conflicten waarbij hun bestaan aan het licht zou kunnen komen. Wanneer een van de Portalen op de mensenwereld wordt vernietigd heeft Mirabel geen andere keuze: ze moet terugkeren naar Aeterna om te achterhalen wat er gebeurd is. Aan het hof blijkt dat de verzegeling van het achtste Portaal scheuren vertoont, waardoor een nieuwe oorlog met de daimonen dreigt. De Koningin weigert echter in te grijpen en heeft zich uit de troonzaal teruggetrokken… Is Mirabels bemiddelaarstalent genoeg of moet ze een beroep doen op de gave die ze nooit had mogen aanvaarden?

Koninklijke magie is het laatste deel van De Overstekers-trilogie, geschreven door Petra Doom. Eerder heb je dus al kunnen genieten van Een kracht ontwaakt en De schaduw van sha. Vorige maand was Koninklijke magie het Boek van de Maand op Magic of Books! En speciaal voor die gelegenheid heeft Petra Doom toen een aantal hele leuke vragen beantwoord. Ben je benieuwd naar dit korte interview? Neem dan nog snel een kijkje HIER. En dan is het nu toch echt tijd om mijn mening over Koninklijke magie te geven in deze recensie.

Petra Doom heeft echt zo een schrijfstijl waar je verslaafd aan raakt tijdens het lezen van haar boeken. Koninklijke magie leest hierdoor erg fijn weg en het is maar moeilijk om te stoppen en het boek weg te leggen. Door de mooie beschrijvingen en vele details komt het verhaal tot leven. Soms lijkt het gewoon alsof je naar een film aan het kijken bent. En ik denk ook zeker dat Koninklijke magie, of de gehele Overstekers-trilogie, het goed zou doen als film!

“Overstekers die naar de mensenwereld gaan doen dat meestal om er te blijven. Als je geen heel goede reden hebt om Aeterna vér achter je te laten, kies je wel een wereld waarin je je aard niet zo zorgvuldig geheim hoeft te houden.” -p. 176

Zoals ik eerder al aangaf is Koninklijke magie het laatste deel van De Overstekers-trilogie. Op zich zijn de drie boeken los van elkaar te lezen, maar persoonlijk zou ik dat toch niet aanraden. In Een kracht ontwaakt en De schaduw van sha geeft Petra Doom namelijk informatie die tot een mooi einde van Koninklijke magie leidt. De boeken zijn echt met elkaar verbonden en door ze allemaal te lezen ga je veel meer op in de wereld van Mirabel.

Koninklijke magie zit vol met actie en spanning. De proloog geeft hier alvast een voorproefje van. En naarmate het verhaal vordert, bouwt de spanning zich mooi op. Daarnaast zorgt Petra Doom er moeiteloos voor dat Aeterna, de personages en verschillende wezens tot leven komen. Wel is het boek echt geschreven voor de fantasy liefhebber, want ondanks het feit dat Petra Doom alle wezens goed omschrijft is het best veel als je nog geen voorkennis hebt.

Kortom, Koninklijke magie is een mooie afsluiter van De Overstekers-trilogie van Petra Doom. Het verhaal zit goed in elkaar, de personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en je wordt gewoon een hele nieuwe wereld ingetrokken. Het is origineel en zit vol met verrassingen. Koninklijke magie laat je niet meer los als je eenmaal bent begonnen met lezen!