Recensie: Koninginnen (Kendare Blake)

Serie: Three Dark Crowns (1)

Auteur: Kendare Blake

Uitgeverij: HarperCollins (10 juli 2018)

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €15,-

Op het eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren – drie koninginnen, alle drie erfgenaam van de troon en alle drie in het bezit van een bijzondere kracht.

Mirabella kan met een knip van haar vingers vlammen doen oplaaien en hevige stormen ontketenen. Katharine kan zonder blikken of blozen het dodelijkste gif doorslikken zonder ziek te worden, en Arsinoe, zo gaat het gerucht, kan de mooiste bloemen laten bloeien en wilde leeuwen temmen met één enkele blik.

Maar aangezien er maar één van hen gekroond kan worden, moeten de zussen de strijd met elkaar aangaan. Op de nacht van hun zestiende verjaardag, begint het gevecht. En dat is niet zomaar een spelletje, maar een gevecht op leven en dood…

Koninginnen lees je vooral uit drie perspectieven, dat zijn die van Katharine, Mirabella en Arsinoe (de drie koninginnen). Iedere koningin heeft een eigen persoonlijkheid, waar je als lezer om gaat geven. Mirabella is sympathiek, Katharine is krachtig en Arsinoe is lief. Diep in je hart wil je dat alle koninginnen het gaan overleven. Daarnaast lees je ook af en toe uit de perspectieven van verschillende bijpersonages en dat vond ik best intrigerend. Zo leer je niet alleen de hoofdpersonages goed kennen, maar ook de bijpersonages. Zoals de vrienden van de koninginnen of hun liefdesinteresses. Het verhaal krijgt hierdoor meer diepgang, omdat het echt driedimensionaal wordt.

Kendare Blake heeft een fijne, vlotte en prettige schrijfstijl. In principe lees je in Koninginnen drie verhalen tegelijk. Omdat elke koningin een andere gave vertegenwoordigt, lees je het verhaal vanuit de gifmengers, de elementalisten en de naturalisten. Op die manier raak je ook vertrouwd met hun krachten. Kendare Blake weet alle verhalen goed in elkaar over te laten lopen. Hier en daar overlappen de gebeurtenissen elkaar en daardoor zit het plot goed in elkaar. Van elk verhaal wil je graag weten hoe het verder gaat en daardoor blijf je natuurlijk wel lekker doorlezen. Koninginnen is echt een boek dat je moeilijk aan de kant kan leggen. Zeker naar het einde toe heeft het verhaal de lezer in zijn macht.

Laten we verder gaan met de wereld die Kendare Blake in Koninginnen heeft gecreëerd, want die is gewoon overweldigend goed. De schrijfster heeft over alles nagedacht: de politiek, de rituelen, de magie, de krachten van de koninginnen en de scheiding tussen het eiland en het vasteland. De wereld wordt langzaam opgebouwd en elke keer kom je iets meer te weten. Op een gegeven moment vallen de meeste puzzelstukjes in elkaar en word je meegesleurd in een betoverende, maar meedogenloze wereld. Het is origineel en dat is iets dat ik bij sommige andere fantasyboeken toch weleens mis.

“Koninginnen horen niet van hun zussen te houden. Dat heeft ze altijd al geweten, zelfs toen ze in het Zwarte Huis woonden. En toch had ze toen van hen gehouden.” – p. 90

Koninginnen is zeker geen boek dat alleen maar lief is en voor iedereen een goede afloop in petto heeft. Af en toe is het gewelddadig, luguber en bloederig! Je moet ervan houden, maar ik vind het heerlijk om eens een boek te lezen waarin niet alles is geromantiseerd. Kendare Blake heeft naar mijn mening een pareltje geschreven, en dit smaakt naar meer!

Naast de bovengenoemde punten is er nog iets dat Koninginnen van Kendare Blake een ontzettend goed boek maakt, en dat is een mega grote plottwist die je zeker niet ziet aankomen. Wat was ik hier door verrast zeg! Verder ga ik er niet teveel op in, maar wat ik kan zeggen is: wanneer komt deel 2?! Ik zou de boeken bijna in het Engels gaan lezen om te weten te komen hoe alles verder gaat verlopen in Fennbrin, maar ik ga toch echt wachten op de vertaling!

Koninginnen van Kendare Blake is spannend, intrigerend, origineel, verassend, bloederig, goed opgebouwd en betoverend. Het plot en de personages hebben van dit boek een geweldig fantasyverhaal gemaakt en de liefhebbers hiervan zullen dan ook zeker van dit verhaal gaan genieten!