Recensie: Knots (Tijs van Marle)

Serie: Knots (1)

Auteur: Tijs van Marle

Illustrator: Esther van den Brink

Uitgeverij: Billy Bones (23 juni 2021)

Aantal bladzijdes: 190

Prijs: € 16,99

In de derde grot van links in de groene vallei, werd een holenmensje geboren. Zijn ouders noemden hem Knots. Het was een naam voor een echte krijger. Alleen… Knots is niet zo stoer als zijn naam doet geloven! Wanneer Knots onverwachts vrienden wordt Freddie de oerkie en wanneer blijkt dat sneeuwleeuw Stip zijn hulp nodig heeft, besluit hij dat het tijd is om zichzelf te bewijzen in de wereld buiten de groene vallei. Hiervoor moet hij op hol geslagen mammoeten, klauwkrokodillen en giebelende lachkikkers te trotseren… Én zijn irritante zusje Tuf in bedwang houden! Is hij stoerder dan hij zelf dacht?

Knots is het debuut van Tijs van Marle. En hoewel dit misschien zijn eerste boek is, is hij al heel lang bezig met schrijven. Hij is namelijk de schrijver van de Mees Kees-, Dummie de Mummie- en Superjuffie-films! Dat belooft natuurlijk veel goeds voor Knots.. En die cover is toch ook gewoon fantastisch?! Ik weet zeker dat Knots een boek is dat kinderen op zullen pakken in de boekhandel of bibliotheek!

Knots is een boek vol met avontuur, gekkigheid, vriendschap en humor. Ondanks dat het verhaal zich heel veel jaren geleden afspeelt zitten er hele herkenbare elementen in het verhaal. Zo heeft Knots een heel irritant zusje, genaamd Tuf, en is het zusje van Oerkie Freddie juist het tegenovergestelde. Ook heeft Tijs van Marle hele mooie boodschappen in het verhaal verwerkt. Niet alles wat anderen je vertellen moet je geloven, geef iedereen een kans en ontdek zelf wat de waarheid is!

“Je kon altijd wel gewoon geloven wat iedereen tegen je zei, maar als je iets zelf had gezien, dan wist je het pas zeker.” – p. 129

Tijs van Marle heeft een hele toffe, vlotte en beeldende schrijfstijl voor kinderen. Knots leest bijna weg als een film waarnaar je aan het kijken bent. Alles komt tot leven tijdens het lezen van Knots. Van de pestapen tot de kinderpakkers. Het is allemaal even levendig beschreven. Ideaal ook voor kinderen die misschien iets minder van lezen houden of er een beetje moeite mee hebben. Knots is geschikt om zelf te lezen voor kinderen vanaf 8 jaar. Maar ik kan je vertellen dat je dit boek natuurlijk al veel eerder voor kunt lezen!

Knots bevat niet alleen een geweldig verhaal voor kinderen, maar ook hele toffe illustraties van Esther van den Brink. Je vindt ze bijna wel op elke pagina en voegen echt iets extra’s toe aan het verhaal. Want niet alleen de beeldende schrijfstijl van Tijs van Marle laat het verhaal tot leven komen, maar ook alle illustraties van Esther van den Brink. Hierdoor kan je, je echt een voorstelling van hoe onder andere Knots, Freddie, Tuf en de sneeuwleeuw eruit zien! Alles vult elkaar mooi aan.

Kortom, Knots van Tijs van Marle is een ontzettend grappig, avontuurlijk en levendig boek met prachtige illustraties van Esther van den Brink. Het heeft alles wat een goed kinderboek in zich moet hebben; van een leuke, avontuurlijke en grappige verhaallijn tot indrukwekkende boodschappen. Ga dus mee op avontuur met Knots, Oerkie Freddie, Tuf en de sneeuwleeuw. Ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt. En pssst.. Knots is ook een heel gaaf boek voor volwassenen!